De Decathlonwinkel die binnenkort de deuren opent in het centrum van Mechelen, gaat een duurzame oplossing testen voor de laatste mijl: medewerkers van de winkel zullen er online bestellingen aan huis leveren met een elektrische vrachtfiets. In Nederland test de retailer een nieuwe app.
“Smartphone-shoppen”
Het bezorgproject verloopt in samenwerking met Urbike, dat cargofietsen voorziet van een aanhangwagen met het formaat van een euro-transpallet, waardoor producten makkelijk kunnen gestapeld worden. Medewerkers zullen volgens een beurtrol instaan voor de leveringen. Een concrete startdatum is er evenwel nog niet: de retailer wacht op een aanpassing van de wegcode, in verband met de toegelaten breedte van de aanhangwagens. Na Mechelen gaat ook de winkel in Charleroi aan de slag met dit ‘ship from store’-concept, vertelt vastgoeddirecteur Koen Tengrootenhuysen aan RetailDetail. Het is slechts één voorbeeld van de vele innovaties die de sportretailer in de markt zet.
“Digitalisering betekent een grote uitdaging voor onze winkels. Online en offline worden volledig geïntegreerd. Mensen gaan vandaag op een andere manier winkelen. Ik ben net terug van een studiereis naar China, en daar zie je dat ‘smartphone-shoppen’ al helemaal is ingeburgerd: bestellen, betalen, reviews raadplegen of schrijven… het gebeurt allemaal met de telefoon. Daar willen we in mee. Decathlon heeft bijvoorbeeld een app ontwikkeld waarmee klanten kunnen scannen en betalen: Decat’Easy. Die wordt al gebruikt in China en we gaan hem nu testen in Nederland. Het plan is om de app in 2020 ook naar België te brengen.”
Cultuurverandering
De stroom aan innovaties bij Decathlon is geen toeval, maar het gevolg van een cultuurverandering binnen het bedrijf, vertelt Tengrootenhuysen. De retailer heeft zijn managementlagen overboord gegooid: voor het eerst ligt de bal in het kamp van de medewerkers, die hun eigen werk aansturen. “De ironie is dat we top-down hebben besloten dat we niet langer top-down werken.”
De topman vertelt er meer over in het voorprogramma ‘Game Changers’ op de RetailDetail Night, de feestelijke afsluiting van het retailjaar. Die vindt plaats op donderdag 28 november in San Marco Village in Schelle. ’s Middags zijn er thematische seminars, ’s avonds volgt een plenaire sessie met het retailjaaroverzicht door professor Gino Van Ossel, de uitreiking van de RetailDetail Awards en een ‘keynote’ door Jef Colruyt. Daarna is er gelegenheid tot uitgebreid netwerken met heerlijke hapjes en drankjes. Via deze link vind je meer informatie over het evenement en kan je tickets bestellen.