Een nieuwe aflevering van uw favoriete column, waarin u te weten komt dat supermarkten (bijna) evenveel prijzen verhogen als verlagen, waarom dat de schuld is van de multinationals, hoe het wittevlekkenplan van het Gele Gevaar in elkaar zit, wie er een aanslag beraamt op uw BMI en waar het met e-commerce nu precies naartoe gaat. Hebben we uw aandacht?
Erop of eronder
Nieuws van het front: die fameuze prijsoorlog die Jumbo ging ontketenen na de kick-off in Pelt, blijkt dan toch een perceptieoorlog, in de praktijk. Oké, de nieuwkomer nestelt zich comfortabel tussen Albert Heijn en Colruyt, qua prijspositionering, en verhoogt daarmee uiteraard wel de algemene prijsdruk op de markt. Wetende dat de marges bij àlle foodretailers in België krimpen als een roede onder een koude douche, mogen we ons nu al opmaken voor een heftig 2020…
Hoewel. De met veel tamtam aangekondigde prijsverlagingen bij Colruyt Pelt, bleven geldig gedurende welgeteld één dag. Het was gewoon niet nodig, blijkbaar. Ze zijn daar ook niet gek: waarom zou je goedkoper zijn dan strikt noodzakelijk? Inderdaad. Dat ook Carrefour onverwacht met een prijsoffensief naar buiten kwam, deed wel wat wenkbrauwen fronsen. Alsof de put daar nog niet diep genoeg was. En de retailer heeft niet eens een winkel in Pelt. Maar met de komst van Jumbo heeft de actie niks te maken, zegt Evere, wel met de levensbelangrijke eindejaarsperiode die eraan komt. ’t Is erop of eronder.
Cashen in december
En dat zal wel kloppen. Maar euh, als je duizend producten in prijs verlaagt, dan betekent dat toch dat je die duizend producten al die tijd te duur hebt verkocht, of niet? Nu ja, Colruyt hoefde niet te reageren. Bovendien bleek dat Carrefour niet alleen prijzen verlaagde, maar ook verhoogde. De retailer speelt een spelletje hoger/lager en is daarmee lang niet de enige. Dàt is dan weer de schuld van de vermaledijde merkfabrikanten, die toevallig déze week eenzijdig hun tarieven verhoogden. Met dezelfde bedoeling wellicht: cashen in december. Zeg niet dat we u niet verwittigd hebben.
In elk geval, in Rijkevorsel zijn ze er helemaal klaar voor: volgende week opent daar immers de tweede Jumbo van het land, en dat is goed nieuws voor de zowat 12.000 inwoners aldaar, die het tot nu toe voor hun boodschappen moesten stellen met slechts Aldi, Albert Heijn, Carrefour Market, één van de betere Lidl vestigingen van het land en een Delhaize wat verderop. Er komt ook nog een OKay aan, trouwens. Veel witter kan een vlek niet worden, moeten ze in Veghel gedacht hebben. Dat de zenuwen strak gespannen staan, illustreert dit voorvalletje: klanten die in de stille Kempen bij de AH binnenlopen met een knalgele Jumbo-zak, worden vriendelijk verzocht die in te ruilen voor een blauwe winkeltas… Ja, het zit er nu al bovenarms op. Wordt het een loopgravenoorlog?
Meesterzet
Overigens hebben we voor u nog een exclusief nieuwtje over die derde winkel die Frits van Eerd op 4 december met veel kabaal zal openen in Lanaken: dat wordt namelijk een onbemande supermarkt, een primeur voor het Gele Gevaar. ’t Is een geval van heirkracht: supermarktmedewerker is een knelpuntberoep, en al zeker in Limburg, waar er maar liefst 750 vacatures openstaan. Tja.
Nee, Jumbo is gewoonweg niet uit het nieuws weg te branden, dezer dagen. Mensen die het kunnen weten, beschouwen die recente megadeal met Hema als een meesterzet. Voor Jumbo weliswaar, niet voor Hema. Niet alleen gaat Jumbo volop Jip en Janneke-producten verkopen, terwijl de Hema-franchisenemers knarsetandend toekijken, bovendien gaat de keten ook nog eens aan de haal met een rist goed gelegen winkelpanden. Het is van moetens: Hema heeft dringend geld nodig, en Jumbo heeft geld teveel, dat is bekend.
Datzelfde Jumbo lijkt zich niet meteen te willen profileren als de gezondste speler op de markt, krijgen we de indruk. In de winkels zie je volop kleverige zoetigheden liggen van donutketen Dunkin’. Van een nutri-score geen spoor, of wat dacht je? Meer nog: de Amerikaanse fastfoodspecialist belooft volgend jaar eindelijk een eerste Belgische winkel te openen. In Antwerpen. Waar anders? We mogen hopen dat het niét op de Meir zal zijn, waar binnenkort immers de prachtige nieuwe kantoren van RetailDetail plechtig worden ingehuldigd, en waar de verleiding nu al meer dan groot genoeg is. Waar kan je je trouwens aanmelden voor dat proefproject van SmartWithFood, dat mensen aan een gezond eetpatroon wil helpen op basis van een spartaans Colruytdieet en voedingsadvies op maat? Ik vraag het voor de darmflora van een collega.
Tijd genoeg
Even was er sprake van verdachte rookwolken boven Fleurus, ten oosten van Charleroi. Het bleek loos alarm: vakbondsonderhandelaars en directieleden van Match en Smatch staken er dinsdagavond de vredespijp op, na slopende onderhandelingen die maandenlang bleven aanslepen. Een nieuwe, ultieme stakingsaanzegging forceerde dan toch een doorbraak: vier winkels worden van sluiting gered en het aantal naakte ontslagen blijft beperkt tot een twintigtal. Over naar het commercieel herlanceringsplan, nu. Prijsverlagingen, misschien?
Tot slot: nog steeds zijn heel wat mensen ervan overtuigd dat het met e-commerce in de voeding nooit iets zal worden. Zij zien hun Grote Gelijk deze week bevestigd door Colruyt Group: de retailer neemt namelijk ruimschoots de tijd voor de bouw van een nieuw e-commercedistributiecentrum voor Collect&Go, dat pas in het najaar van 2021 de deuren zal openen en slechts vier keer zo groot zal zijn als het huidige e-DC in Zaventem. Zie je wel, zo’n vaart loopt het dus allemaal niet. Er is tijd genoeg. Slaap op uw beide oren. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.