Van “flash sales” naar “global retail”
“Wat ik vandaag moet aankondigen spijt me zeer“, schrijft stichter en CEO Jason Goldberg. “Deze beslissing is op persoonlijk vlak pijnlijk maar strategisch gezien logisch en, vooral, geenszins het gevolg van financiële moeilijkheden of een verminderd engagement tegenover Berlijn, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de hele EU of onze wereldwijde groei.”
Na de overname van bedrijven in Duitsland en Groot-Brittannië wil Fab voortaan dezelfde producten in de hele wereld gaan verkopen, in plaats van – zoals nu – elke dag een nieuwe “flash sale” te organiseren voor telkens weer andere producten.
Nog slechts één winkel
Een dergelijke werkwijze is op een grotere schaal niet langer houdbaar, aldus nog de Fab-oprichter. “De manier waarop retailers wereldwijd werken is dat ze overal dezelfde producten verkopen. Maak ze één keer, verkoop ze overal. Koop ze één keer in, verkoop ze overal. Zo werkt het bij Ikea. Zo werkt het Urban Outfitters. Zo werkt het bij ASOS”, schrijft Jason Goldberg. “We kunnen geen twee verschillende winkels meer hebben. We hebben één enkele Fab-winkel nodig met overal dezelfde Fab-ervaring.”
(UPDATE) In een extra toelichting aan onze redactie laat Fab.com weten dat er van een “sluiting van het Europese hoofdkwartier”, zoals eerder de ronde deed, geen sprake is: “We centraliseren gewoon een aantal operationele diensten zoals merchandising en marketing in ons hoofdkwartier in New York. De lokale klantendienst, terugzendingen, verzending en logistiek, financiën, IT en HR voor Europa blijven in Berlijn en Eindhoven.”
Ook meubelontwerper Fab DBY (FAB Designed By You) blijft in Berlijn. Daar werken nu 35 mensen en dat moeten er dubbel zoveel zijn tegen het einde van het jaar.