Van stoffenbedrijf tot postorderverkoper…
In de vroege jaren 1950 runnen de broers, Joseph, Paul en Jules Despature een stoffenbedrijf in de Rue Dammartin in Roubaix. Omdat de verkoop achteruitgaat, besluit het drietal om iets nieuws te proberen: ze laten chloorvezels, die tot dan alleen voor industriële doeleinden werden gebruikt, breien tot warm ondergoed.
De verkoop in de winkels valt echter tegen en de broers besluiten dan maar om alleen nog te verkopen via postorder. De eerste catalogus komt uit in 1953 en betekent het begin van een succesverhaal. In 1957 openen de broers hun eerste eigen winkel in Parijs. Sindsdien kent iedereen (of toch bijna iedereen) het “Damarken”.
Sinds de ontdekking van de verwarmende Thermolactyl-vezel heeft Damart zijn technologische knowhow voortdurend aangewend voor de ontwikkeling van innoverende gamma’s textielweefsels. Zo kwam er ook nog kleding van verfrissende Océalis-vezels of van Climatyl-vezels met een klimatiserend effect.
…met intussen 140 winkels
Damart mag dan misschien nog altijd geen hip imago hebben, “het merk is in de loop der jaren wel meegeëvolueerd met zijn tijd“, zegt modespecialiste Linda Van Waesberge. “Een paar jaar terug werden zelfs jonge ontwerpers aangesproken om een nieuwe collectie te creëren en het merk biedt niet alleen degelijk en warm ondergoed maar heeft intussen ook sexy hemdjes met kant en een uitgebreide prêt-à-porter collectie.” De kleurrijke verjaardagscollectie bevat zelfs een… jeanshemd.
De catalogusverkoop (die intussen uiteraard een verlengstuk op het internet kreeg) mag voor Damart dan nog altijd zeer belangrijk zijn, de groep heeft intussen toch al een netwerk van liefst 140 winkels in de belangrijkste Europese landen uitgerold. In 2011 kwam moederbedrijf Damartex bovendien met een nieuw boetiekconcept: Happy D. by Damart, speciaal toegespitst op dames van 55 tot 65 jaar.