België is een “moeilijk dossier” voor Blokker. De winkels moeten zich dit najaar bewijzen, geeft eigenaar Michiel Witteveen te kennen. Thuisbezorging is er al geschrapt, een beslissing die mogelijk ook in Nederland gaat worden genomen.
“Altijd een moeilijk dossier geweest”
“België is altijd een moeilijk dossier geweest“, geeft Witteveen toe in een interview met RetailTrends. De retailformule heeft naar eigen zeggen alles gedaan om de Belgische activiteiten rendabel te maken, maar nu moeten de winkels het dringend gaan waarmaken. Zo is het assortiment aangepast aan de lokale smaken en gewoonten, die veel minder prijsgericht zijn. De keten is daarom gestopt met folders in België en legt meer het “accent op sfeer en gezelligheid” in het Belgische gamma.
Hoewel Witteveen “nog steeds alles op alles zet voor succes”, zal Blokker België dit najaar moeten “bewijzen dat ze het kunnen”. “Als dat allemaal niet lukt moet je andere maatregelen nemen”, aldus de topman, nu een jaar eigenaar van Blokker, in RetailTrends. Wel zegt hij dat er momenteel geen sprake is van een vertrek.
Bezorging is te duur
Gezien de hoge dichtheid van het winkelnetwerk in België, heeft Witteveen ook de thuisbezorging van onlinebestellingen geschrapt. “Op elke hoek van de straat is een Blokker”, klinkt het. Klanten dienen hun online aankopen voortaan af te halen in een van de 130 fysieke winkels.
Ook in Nederland wordt die besparingsmaatregel trouwens overwogen: “Pakjes naar de klant brengen is veel te duur, onder de honderd euro aan bestelwaarde moet je daar gewoon een keer mee stoppen.” De marges zouden er in België alvast beter van zijn geworden.