Een unieke winkelbeleving, het grootste assortiment en de beste service tegen de laagste prijzen: met die propositie wil Jumbo de Belgische markt veroveren. RetailDetail sprak met Ton van Veen, de financiële topman van de Nederlandse supermarktketen.
“Klanten betalen nooit te veel”
Hij staat er nu: bent u trots op de nieuwe winkel?
Ton van Veen: “Zo voelt het wel. Ik denk dat hij goed gelukt is, alle ingrediënten van onze formule proberen we hier zo goed mogelijk in te stoppen. Maar echt trots kunnen we pas zijn als ook de klanten blij en tevreden zijn. Dat gaan we afwachten, maar we doen er alles aan.”
Waarin verschilt deze winkel van de doorsnee Nederlandse Jumbo supermarkt?
“Elke winkel is uniek, elk marktgebied ook. We vertrekken vanuit de zeven zekerheden, en die proberen we zo goed mogelijk door te vertalen naar de Belgische markt. Op het gebied van assortiment hebben we echt wel wat aanpassingen gedaan: we hebben hier 20.000 unieke producten, waarvan er 3.000 in België ‘gesourced’ zijn. Die producten hebben we in Nederland niet, die hebben we in België toegevoegd aan ons assortiment. We hebben ook een Belgisch team, dat de Belgische markt en de Belgische cultuur kent. We hebben geïnvesteerd in opleiding om ze ook de Jumbo formule te leren kennen. En in die combinatie van onze formule-uitgangspunten en de Belgische touch qua assortiment en mensen, proberen we de unieke formule in België krachtig weg te zetten.”
Er was vooraf al veel te doen om de prijspositionering die Jumbo hier zou gaan aannemen. Welke concrete prijsbelofte maakt Jumbo naar de Vlaamse consument?
“We geven zeven beloftes in de vorm van onze zeven zekerheden, prijs is er één van. Wij geven de zekerheid dat klanten bij ons nooit te veel betalen. Altijd lage prijzen: we zitten op het laagste prijsniveau in de markt en we geven voor dat laagste prijsniveau een unieke winkelbeleving, het grootste assortiment en de beste service, en in die combinatie zijn wij uniek, denk ik.”
“Onze zeven zekerheden zijn uniek”
De eerste Belgische winkels komen op plekken met erg veel concurrentie. Zoekt u de confrontatie bewust op?
“Nee, we zoeken niet actief de confrontatie op met onze concurrenten. Wie we actief opzoeken, zijn onze klanten, ook in België. Het heeft ook gewoon te maken met de beschikbaarheid van locaties. Deze locatie in Pelt kwam als eerste beschikbaar, Rijkevorsel en Lanaken volgen. We hopen volgend jaar daar tussen de twaalf en vijftien winkels aan toe te voegen en willen zo stap voor stap leren, verder ontwikkelen en een beetje meer België veroveren.”
Waar ziet u dan de ruimte? Welk inzicht over de Belgische markt heeft u overtuigd om deze stap te zetten?
“Wat we zien, al jaren, is dat de Nederlandse Jumbo-winkels in het grensgebied druk bezocht worden door Belgen. Als je daar op vrijdag of zaterdag op de parkeerterreinen kijkt, dan zie je vaak meer Belgische kentekens dan Nederlandse. Dat bevestigt ons vermoeden dat er kennelijk behoefte is aan de Jumbo-formule, ook vanuit de Belgische consument. Er zijn formules in België en Nederland die zich volledig op prijs focussen, of volledig op assortiment, of volledig op service. Wij combineren die zaken. Onze zeven zekerheden zijn uniek, die heeft niemand anders, en we denken dat die ook de Belgische consument zullen aanspreken.”
Die zeven zekerheden zijn inhoudelijk wel lichtjes bijgestuurd voor de Belgische markt?
“Nee, de zekerheden zijn zeker niet bijgestuurd, ze zijn exact hetzelfde. De manier waarop we ze operationeel implementeren, dat is van marktgebied tot marktgebied verschillend. We gaan een nieuw land in, een nieuwe situatie. Klanten kunnen er ook in België op vertrouwen dat we altijd lage prijzen hebben, dat we altijd een groot en breed assortiment hebben, en dat we altijd de beste service hebben. Daar staan wij voor. Dat is in Nederland niet anders dan in België.”
“Eerst filialen, dan franchise”
Met La Place is foodservice een belangrijke speerpunt voor Jumbo. Hoe ziet u dat evolueren?
“We zien in Nederland en in de landen om ons heen dat retail en foodservice steeds meer vermengd raken met elkaar. We hebben door onze overname van La Place een aantal jaren gelden ook La Place-elementen kunnen toevoegen in onze Jumbo-supermarkten. Wij denken dat deze ontwikkeling zich voortzet, met verschillende concepten. We staan hier in een vrij grote Jumbo-winkel, maar we hebben ook Foodmarkten in Nederland, we hebben City stores, online proposities, en we denken uiteindelijk ook in België te kunnen groeien met al deze kanalen die elkaar versterken. Maar we beginnen met één winkel, hier in Pelt.”
Worden de Belgische Jumbo winkels uitgebaat als filialen of door franchisenemers?
“Deze winkel is een filiaal, de komende twee in Rijkevorsel en Lanaken zullen ook filialen zijn, maar ik sluit op termijn zeker niet uit dat wij ook met franchisenemers gaan werken. Dat doen we in Nederland ook en dat bevalt ons heel erg goed: echt een versterking van een formule met lokale ondernemerskwaliteiten. Maar we willen eerst kijken of de formule goed landt. We gaan ongetwijfeld ook wat beginnersfouten maken, we gaan toch een nieuw land in en België is geen Nederland, dus daar moeten we van leren. En op het moment dat we zeggen: deze formule staat er, ze doet het goed in de Belgische markt, dan is een verdere stap door groei met franchisenemers zeer realistisch.”