Voor het eerst brengt AB InBev bier op de markt in flesjes zonder etiket. Via een nieuwe techniek worden het logo en informatie zoals ingrediënten immers rechtstreeks op het flesje geprint. De brouwer wil zo verpakkingen eenvoudig personaliseren.
Vijf jaar onderzoek
Op dit moment liggen de ‘etiketloze’ flesjes enkel in Britse warenhuizen: zowel het logo als de lijst met ingrediënten zijn rechtstreeks op het flesje ‘getatoeëerd’. Het gaat om 200.000 flesjes van het merk Beck’s. Vanaf volgend jaar zullen andere AB InBev-merken volgen, ook in Belgische winkels.
De nieuwe techniek om rechtstreeks op glas te printen is het resultaat van vijf jaar onderzoek in Gitec, het wereldwijde onderzoekscentrum van de bierbrouwer in Leuven. Hoewel het printen op glas al bestond, ontwikkelde AB InBev zijn eigen procedé: een dertigtal mensen was bij de research betrokken.
Personalisatie
Mede-coördinator van het project, Jonas Vandecruys, legt in De Tijd het grote voordeel van de druktechniek uit: “Grote merken zoeken mogelijkheden om meer gepersonaliseerde producten te maken. Daarom hebben wij dit project gestart. In de eerste plaats gebruiken we de techniek voor kleinere, speciale oplages. Denk aan Jupiler voor het WK voetbal. We kunnen met de nieuwe techniek heel snel flesjes in de winkel leggen met pakweg de uitslag van een bepaalde match.”
Een belangrijk nadeel is echter dat de techniek voorlopig alleen op wegwerpflesjes gebruikt kan worden. Omdat de inkt moeilijk te verwijderen is, is het procedé momenteel niet geschikt voor flesjes die onderworpen zijn aan statiegeld. Volgens Vandecruys wordt er wel volop naar een oplossing gezocht voor dat probleem.