Samsung opende afgelopen weekend zijn eerste Vlaamse Experience Store. Het is pas de derde in de Benelux, na Docks Bruxsel en Hoog Catharijne in Utrecht. Klanten kunnen er producten testen, hun toestel laten herstellen en workshops bijwonen.
Merk dichterbij consument brengen
“We willen onze klanten hier beleving bieden”, zegt marketingdirecteur Serge Vandriessche van Samsung Electronics Benelux. “Een Samsung Experience Store dompelt de consument onder in de wereld van Samsung. Zo brengen we ons merk dichterbij de consument. Shoppers vinden hier ons volledige mobiele aanbod: smartphones, tablets en ‘wearables’. In de winkel staan geen dummies, maar echte, werkende producten, dus je kan alles uitproberen.”
“Onze adviseurs vertellen je niet alleen wat je met de nieuwste smartphone kan doen, maar ook hoe dat toestel samenwerkt met andere apparaten, zoals de Galaxy Watch, de Galaxy Buds of een bluetooth-speaker. We verkopen accessoires om de toestellen te personaliseren of te beschermen, waaronder ‘clearcoats’: we kunnen op telefoons of tablets een beschermlaag aanbrengen met verschillende patronen en motieven.”
Reparaties
Ook voor een reparatie van een smartphone, tablet of smartwatch kunnen bezoekers in de Experience Store terecht: toestellen worden binnen een uur gerepareerd als ze op afspraak worden binnengebracht. Ook zonder afspraak kan je er terecht voor een reparatie: daarbij geldt dat je toestel dezelfde dag klaar is wanneer je het voor 15 uur inlevert. In de winkel bevindt zich een compact amfitheater, dat onder andere zal gebruikt worden om workshops te organiseren die gebruikers helpen om meer uit hun toestel te halen: denk aan sessies over het maken van de beste Instagramfoto of het bewerken van video’s.
De belevingswinkel wordt gerund door Proximus-agent Studio Telecom, die in België al een twintigtal winkels uitbaat. “Want wij zijn geen retailer, en we willen bovendien onze agenten geen concurrentie aandoen. Het is een samenwerking: zij baten de winkel voor ons uit.”