De ‘zeven zekerheden’ vormen de kern van de positionering van Jumbo op de Nederlandse thuismarkt. Voor België heeft de supermarktketen die klantgaranties subtiel aangepast: geen gratis winkelkar bij lange rijen aan de kassa, geen gratis product wanneer de houdbaarheidsdatum is overschreden…
Altijd lage prijzen – maar niet de laagste
Wie vanuit België naar de Jumbo website surft, wordt sinds kort automatisch doorgestuurd naar de Belgische pagina’s. Het kost een beetje moeite om de Nederlandse website te bereiken, maar het lukt wel. Wie ze naast elkaar opent en goed kijkt, ziet toch enkele verschillen…
In beide landen klinken de zeven zekerheden wel degelijk hetzelfde, maar de invulling is lichtjes anders. Dat valt – niet onverwacht – vooral op bij de eerste zekerheid: “Euro’s goedkoper”, luidt die. In Nederland houdt die claim een laagsteprijsgarantie in, maar in België uitdrukkelijk niet: “Onze prijzen zijn altijd laag”, klinkt het daar. Jumbo wijst de consument daarbij op de aanduidingen “Extra goedkoop” (koopjes), “Altijd Lage Prijs” (voor de goedkoopste producten) en “Kies & Mix” (korting wanneer je meerdere stuks koopt).
Voorlopig geen e-commerce
“Service met ’n glimlach” is de tweede zekerheid. In Nederland lezen we “Als je iets niet kunt vinden, lopen wij graag even mee”. Daar is op de Belgische pagina geen sprake van, maar “even meelopen om de zware boodschappen in de auto te zetten” is geen enkel probleem. Dat Jumbo die glimlach enkel in Nederland ook garandeert bij een afhaalpunt, is logisch: voorlopig lanceert de retailer geen e-commerce in België. Belgische klanten kunnen wel bestellen in de Nederlandse webshop, maar dan moeten ze die boodschappen ook in Nederland gaan afhalen. Jumbo bezorgt (nog) niet in België.
“Voor àl uw boodschappen”, luidt zekerheid nummer drie in Nederland. In België wordt dat “Voor al je boodschappen” – want in plaats van het formelere “u” spreekt de retailer de Vlaamse klant vaker amicaal aan met “je” en “jou(w)”. De supermarkt benadrukt op de thuismarkt het “enorme” assortiment, dat je nergens anders vindt. Dat klinkt in België iets anders: “meer dan 20.000 producten onder één dak”. Dat is ongeveer evenveel als een Delhaize, en zowat de helft van een Carrefour hypermarkt, vandaar.
Gratis bloemen
“Vers is ook écht vers”, dan: die garantie is in Nederland gedetailleerder uitgewerkt. Jumbo garandeert dat producten minstens tot en met morgen houdbaar zijn. Een product met de datum van vandaag, krijgen Nederlanders gratis mee als dank voor hun melding. Wie een product met een verstreken houdbaarheidsdatum vindt, ontvangt als dank voor de melding één exemplaar van het betreffende product met een goede datum gratis.
Daarvan is geen sprake op de Belgische pagina. Wel geldt hier ook de “vaasgarantie”: zijn je bloemen binnen zeven dagen verwelkt? Dan krijg je gratis een nieuw boeket.
Geen gratis winkelkar
Jumbo garandeert in beide landen “Vlot winkelen”, maar een belangrijke garantie uit het noorden geldt niet in de Vlaamse winkels: ben je de vierde wachtende in de rij bij de kassa in een Nederlandse winkel, dan krijg je je boodschappen gratis mee. Niet zo in Pelt. Wél beschikbaar: de Jumbo Zelfscan.
Een klassieker is uiteraard “Niet tevreden, geld terug!” Die geldt wel quasi identiek in beide landen: je krijgt een vervangend product of het aankoopbedrag terug. Leuk is ook de “malsgarantie”, want Jumbo garandeert uitsluitend topkwaliteit vlees.
Zekerheid nummer zeven is tot slot “Jouw wensen staan centraal” (“uw” op de Nederlandse website). Nederlanders kunnen hun reacties kwijt op het contactformulier van de Jumbo klantenservice, via Facebook of Twitter, of op een 0800-nummer. Belgen moeten een briefje schrijven, naar Veghel.