Via zijn partnerschap met de Dubaise Majid Al Futtaim Group betreedt Carrefour vanaf volgend jaar de Oezbeekse markt. De retailer wil er de komende jaren zeven vestigingen openen.
Groeiende markt
Carrefour is van plan om de komende twee jaar zeven winkels te openen in Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan. Het gaat om drie supermarkten en een hypermarkt in 2020, gevolgd door twee andere supermarkten en een hypermarkt het jaar erna. Die zullen 2500 directe en indirecte banen creëren en ten goede komen aan meer dan 600 lokale leveranciers, producenten en boeren. De voedselmarkt van Oezbekistan groeit snel en zou enkel in Tasjkent al ongeveer 5 miljard dollar (4,5 miljard euro) waard moeten zijn in 2023.
“We zijn verheugd om onze winkels en producten naar Oezbekistan te brengen via ons al lang bestaande partnerschap met de Majid Al Futtaim Group. Met onze steun zet onze partner een actieve strategie verder om het Carrefour-netwerk te laten groeien in de landen waar hij goed ingeburgerd is, evenals in nieuwe gebieden waar zijn expertise hem zal helpen zich snel tot marktleider op te werpen”, verklaart Patrick Lasfargues, directeur internationale samenwerking.
Carrefour en Majid Al Futtaim Group zijn partners sinds 1995. Samen exploiteren ze 285 hyper- en supermarkten in vijftien landen in Afrika en Azië. Tot zes jaar geleden was Carrefour ook aandeelhouder van de retail-tak van de groep uit Dubai, die verder onder andere samenwerkt met Tesco.