Afsluiting zonder waarschuwing
Het was een Duitse blog die het nieuws meldde dat Amazon zonder waarschuwing vooraf de accounts van ‘notoire terugzenders’ afsluit. Amazon wil niet specifiëren welk beleid het op dat vlak hanteert: klanten kunnen dus niet weten wanneer ze gevaar kunnen lopen en dus hun account kunnen verliezen. Volgens de Duitse wet mag Amazon accounts sluiten, maar moet het klanten daar op voorhand van verwittigen.
Amazon heeft in de Duitse media al gereageerd door te stellen dat het enkel bij uitzondering accounts zal afsluiten. Voor dat gebeurt, zal er steeds een uitgebreid onderzoek gepleegd worden. Amazon vraagt trouwens uitdrukkelijk dat klanten wiens account werd afgesloten, gelieve geen nieuwe aanmaken.
Voor sommige klanten kan het afsluiten van de account ernstige gevolgen hebben: zij kunnen ook de toegang verliezen tot de clouddiensten en Kindle-database. Volgens juridische experts is het dan ook zeer goed mogelijk dat klanten die hun schrapping aanvechten, voor de rechter gelijk krijgen.
In Duitsland zijn webwinkels verplicht om ook de retourkosten terug te betalen wanneer een klant besluit om iets terug te sturen. Binnenkort zou dat veranderen, wanneer een Europese richtlijn in voege treedt. Een universitair onderzoek in Duitsland toonde al aan dat ruim 75% van de Duitse webwinkels de retourkosten bij de klant zal leggen zodra de nieuwe richtlijn van kracht is.