AB InBev verkocht het voorbije kwartaal minder bier dan tijdens dezelfde periode vorig jaar: vooral in Azië en Noord-Amerika viel de verkoop tegen.
Verrassing
AB InBev zag in het derde kwartaal de volumes krimpen met 0,5%. De niet-biervolumes gingen er weliswaar op vooruit (+4,0%), maar die maken maar iets meer dan een tiende uit van de totale volumes. Analisten hielden geen rekening met een daling, zeker niet na het sterke tweede kwartaal van de bierbrouwer, toen de volumes nog toenamen met 2,1%.
In Azië daalde de verkoop met 6,5% en in Noord-Amerika met 3,3%. Die slechte cijfers werden niet helemaal gecompenseerd door de mooie groeicijfers in Midden-Amerika (met name Mexico), waar de bierreus de volumes zag stijgen met 4,7%.
Pessimisme
De totale omzet van AB InBev steeg met 2,7% tot 13,17 miljard dollar (11,8 miljard euro). De brutobedrijfswinst daalde lichtjes (-0,02%) naar 5,29 miljard dollar of 4,7 miljard euro, volgens het bedrijf zelf door de stijgende grondstofprijzen en hogere marketingkosten.
CEO Carlos Brito vreest dat de negatieve trend zich nog zal doorzetten in de rest van het jaar. Voor heel 2019 verwacht hij nu een “gematigde groei” van de brutobedrijfswinst, bij de presentatie van de halfjaarcijfers had hij het nog over een “mooie groei“, schrijft De Tijd.