De Duitse Metro-groep heeft een goed vierde kwartaal achter de rug, vooral in Oost-Europa en Azië. Dankzij herstel in West-Europa presteert het bedrijf in de lijn van de verwachtingen.
Rusland negatieve uitschieter
In het vierde kwartaal realiseerde Metro een omzet van 7,6 miljard euro, een groei op vergelijkbare basis van 2,5%. Vooral in Oost-Europa (exclusief Rusland) en Azië presteerde de groep sterk, met een omzetstijging van respectievelijk 5,2% en 5,7%. In West-Europa noteerde Metro een groei met 2,2%, terwijl de inkomsten in die regio vorig jaar nog terugliepen met 0,7%. De groep profiteerde verder van gunstige wisselkoersen, waardoor de totale opbrengsten stegen met 3,9%.
Over het hele gebroken boekjaar 2018-2019 bedroeg de omzet 29,9 miljard euro, een stijging met 2,4%. Daarmee bereikt het concern de vooropgestelde doelstelling: een groei tussen 1 en 3%. Het bedrijf zag de vergelijkbare omzet overal stijgen, behalve in Rusland, waar het een krimp van 4,3% moest incasseren.
“In het afgelopen boekjaar hebben we door onze focus te verleggen naar groothandel onze omzetgroei versneld. Oost-Europa (met uitzondering van Rusland) en Azië groeiden opnieuw sterk, terwijl West-Europa is verbeterd ten opzichte van vorig jaar”, zei CEO Olaf Koch in een persbericht. “Op deze basis bevestigen we de ebitda-doelstelling voor het boekjaar. Na de verkoop van het meerderheidsbelang in Metro China, zijn onze belangrijkste klantengroepen, de horeca en handelaars, goed voor 70% van de omzet. We zijn zeer tevreden met deze strategische vooruitgang.”