“OK Google, praat met Colruyt!” Zo kunnen klanten vanaf nu producten toevoegen aan hun Colruyt-boodschappenlijstje. Na een succesvolle test rolt de discounter als eerste Belgische supermarkt stemassistentie uit voor al zijn klanten.
Enthousiaste testers
Begin dit jaar testte Colruyt Laagste Prijzen gedurende vier weken ingesproken boodschappenlijstjes in samenwerking met 200 klanten. De test werd uitgevoerd met de versie van Google Assistent uit Nederland en Frankrijk, in afwachting van de Belgische versie (die er intussen wél is).
83% van de testers gaf aan dat ze de Colruyt-spraakassistent in het dagelijks leven willen gebruiken: ze gebruikten de app vaker via slimme luidsprekers, voornamelijk thuis in keuken en living. 40% deed dit samen met partner en/of kinderen. Uit de test bleek wel dat het gebruik intuïtiever mag. Colruyt heeft rollenspellen gehouden om de dialogen met de spraakassistent verder op punt te stellen. Door in de dialogen meer variatie te stoppen, hebben klanten nu minder het gevoel dat zij met een robot praten.
Productsuggesties op maat
“Samen met onze klanten zijn we ervan overtuigd dat spraaktechnologie kan helpen om hun boodschappen nog efficiënter voor te bereiden”, zegt marketingdirecteur Guy Elewaut. “Het boodschappenlijstje inspreken kan op elk moment en in elke situatie: thuis wanneer er iets ontbreekt in de koelkast, of onderweg bijvoorbeeld. Schrijven of typen is niet meer nodig. Het lijstje inspreken volstaat.”
Klanten kunnen hun lijstje nadien raadplegen in de MyColruyt-app of op colruyt.be. Daar krijgen ze ook productsuggesties op basis van vaak gekochte producten: als iemand ‘melk’ toevoegt, stelt de app de soort voor die de klant al het vaakst kocht. Tijdens het winkelen kunnen klanten hun boodschappenlijstje eenvoudig afvinken in de volgorde van de winkelindeling, of ze sturen het door naar de onlineboodschappenservice Collect&Go. Het is bovendien geen toeval dat de Colruyt-spraakassistent gelanceerd wordt met een nieuwe website, waarin het boodschappenlijstje van de MyColruyt-app werd geïntegreerd.