Een supermarkt die horeca-elementen combineert met nog meer ruimte voor vers: dat is wellicht de formule waarmee de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België wil komen. De retailer opende vorige week een eerste vestiging volgens het nieuwe concept in Beilen (Drenthe).
Horeca-expertise
“Jumbo zal in België iets laten zien wat we hier nog niet kennen,” zo klonk het enkele weken nog. Nu wordt stilaan duidelijk wat de retailer daarmee bedoelt: vorige woensdag heropende in de gemeente Beilen, in het noorden van Nederland, een supermarkt volgens een nieuw concept. De winkel van franchisenemer Matthijs Mulder geeft nog meer ruimte aan vers, met uitgebreide afdelingen groenten en fruit en gebak, onder andere.
Het is volgens waarnemers de voorbode van wat de retailer in België gaat lanceren: een pragmatische kruising tussen een Jumbo Foodmarkt (het grote supermarktconcept met showcookingelementen) en een Jumbo City (de stadsformule die de nadruk legt op gemak en verse ‘food to go’). De meest opvallende toevoeging is die van een Foodcafé: een horecagelegenheid waar klanten kunnen genieten van koffie, broodjes en verse snacks. Jumbo heeft heel wat horeca-expertise in huis, sinds het bedrijf de restaurantketen La Place overnam. Die expertise komt duidelijk tot uiting in de nieuwe formule.
De versmelting van horeca en retail is een trend, waar ook in België verschillende retailers op inspelen: denk aan het Fresh Atelier concept van Delhaize en aan het Carrefour Café concept dat nu wordt uitgerold naar meer hyper- en supermarkten. De manier waarop Jumbo die trend invult, lijkt wel weer een andere invalshoek te kiezen. Enkele foto’s van de nieuwe winkel zie je hier. Binnenkort weten we het helemaal zeker: de eerste Belgische Jumbo opent immers op 6 november in Pelt.