Amazon voert onderhandelingen om de technologie achter zijn kassaloze Go-winkels beschikbaar te stellen voor andere partijen, zoals retailers op vliegvelden en bioscopen.
Diversifiëren
Door de technologie te ‘delen’ met derden, wil Amazon minder afhankelijk worden van e-commerce en partnerships vormen met bedrijven die normaal concurrenten zijn. Die samenwerking leidt dan mogelijk weer tot een verdere groei van Amazons cloudactiviteiten, meldt CNBC. Bovendien hoeft de e-tailreus zo geen (dure) eigen winkels meer te bouwen.
Amazon heeft momenteel zestien Go-winkels, waar klanten producten kunnen kopen door hun telefoon te laten scannen en dus niet langs een kassa moeten passeren om te betalen. Het bedrijf wil de technologie achter het concept nu te gelde maken en zou al gesprekken gevoerd hebben met OTG (luchthavenshops) en Cineworld (bioscopen). Bedoeling is om begin volgend jaar met de eerste installaties te starten, tegen het eind van 2020 zouden al honderden winkels gebruik moeten maken van de kassaloze technologie.
Verdienmodel
Voor het leveren van de technologie heeft Amazon de keuze uit verschillende verdienmodellen: het bedrijf zou een percentage van de omzet van de winkels kunnen vragen, of werken met een vaste maandelijkse vergoeding. Het is ook nog niet duidelijk met welke app de klanten in die winkels zullen kunnen shoppen.
Geen van de drie betrokken partijen wil voorlopig reageren op de berichtgeving.