Op de klimaattop hebben negentien FMCG-multinationals, van Danone tot Kering, een coalitie aangekondigd om de biodiversiteit van de planeet te beschermen. Ze willen werk maken van regeneratieve landbouw en de strijd tegen ontbossing.
Samen 500 miljard dollar omzet
De ene na de andere multinational lanceert goede klimaatvoornemens op de klimaattop van de Verenigde Naties. Het nieuwste wapenfeit: een hele resem FMCG-producenten en andere vooraanstaande bedrijven richten de coalitie ‘One Planet Business for Biodiversity’ (OP2B) op om de biodiversiteit te herstellen en te beschermen.
Bij de bedrijven die zich aansluiten, zitten kleppers als Danone, Google, Jacobs Douwe Egberts, Kering, L’Oréal en Nestlé. In totaal gaat het om negentien multinationals die in meer dan 120 landen producten verkopen en samen zo’n 500 miljard dollar omzet vertegenwoordigen.
Van bodembescherming tot ontbossing
De ondertekenaars nemen zich voor om in hun toevoerketens en productportfolio’s de biodiversiteit zorgvuldig in acht te nemen. Het initiatief concentreert zich daarvoor op drie domeinen: als eerste is er regeneratieve landbouw om de gezondheid van de bodem te beschermen, het tweede bestaat uit producten die de biodiversiteit van gekweekte gewassen stimuleren en voedsel- en landbouwsystemen sterker maken, en het derde luik is ontbossing tegengaan en het beheer en herstel van waardevolle ecosystemen verbeteren.
Mark Schneider, de CEO van Nestlé die samen met Danone-topman Emmanuel Faber de coalitie op de VN-top voorstelde, zei dat het beschermen en herstellen van de biodiversiteit essentieel is om de voedselproductie en de voedselveiligheid vandaag en in de toekomst veilig te stellen.