Afgelopen boekjaar wist Ikea zijn retailomzet flink te verhogen: vooral online is de groep aan een sterke inhaalbeweging bezig, maar ook de winkelbezoeken blijven op peil. De retailer opent nog meer kleine winkels en planningstudio’s in grote steden.
Stadswinkels en thuislevering
Moederholding Ingka Group rapporteert een retailomzet van 36,7 miljard euro voor het afgelopen boekjaar, dat liep van 1 september 2018 tot 31 augustus 2019. Dat is een stijging van 5% tegenover vorig jaar, bij constante wisselkoersen. Ikea België noteert een stijging van 7% en bereikt een omzet van 977,5 miljoen euro, in Nederland was er een groei met 6% tot 1,324 miljard.
Het bedrijf dankt zijn vooruitgang naar eigen zeggen onder meer aan investeringen in nieuwe stadswinkels wereldwijd en aan de uitbouw van een netwerk voor thuislevering. Over verschillende contactpunten wil Ingka Group ervoor zorgen dat klanten bij Ikea kunnen shoppen waar en wanneer zij dat willen.
Online goed voor 10%
Het aantal winkelbezoeken bleef wereldwijd ongeveer gelijk, met een totaal van 839 miljoen bezoekers – tegenover 838 miljoen vorig boekjaar. Ook in de Belgische winkels stijgt het aantal bezoekers opnieuw licht: 15,5 miljoen bezoekers, een stijging van 2,2%. In Nederland ontvangen de winkels ruim 25 miljoen bezoekers.
Het aantal online bezoekers op ikea.com steeg met 10% tot bijna 2,6 miljard en de online verkoop van de Ingka Group groeide dit jaar met bijna 48%, waardoor de online verkoop nu zo’n 10% van de totale verkoop vertegenwoordigt. Ikea.be verwelkomde afgelopen boekjaar 50 miljoen bezoekers, een stijging van 17%. Dit is het eerste jaar dat Ikea België de resultaten voor een volledig boekjaar kan optekenen. Online is goed voor 5,3% van de totale Belgische omzet. Afgelopen jaar ging ook het compleet vernieuwde ikea.nl live. Samen met Frankrijk lanceerde Ikea Nederland als eerste de nieuwe shoppable Ikea-app.
Winkelopeningen
Ikea heeft afgelopen jaar zeven nieuwe klassieke winkels geopend, en elf kleinere winkels en planningstudio’s in grote steden zoals Moskou, New York, Parijs en Londen. Er staan onder andere nog winkels gepland in Kopenhagen, Sjanghai en Tokio.
Ook in België blijft Ikea investeren, zegt CEO Catherine Bendayan: “De fantastische cijfers voor de verkoop en het aantal bezoekers in België tonen eens te meer aan dat onze winkels de hoekstenen van onze organisatie blijven. Daarom werden de winkels in Zaventem en Luik gerenoveerd om nog meer inspiratie te delen met onze klanten. Daarnaast openden we recentelijk een pop-up store in het centrum van Leuven, waar we onze klanten persoonlijk advies bieden en begeleiding.”
In Nederland lopen momenteel diverse pilootprojecten, zoals het verhuren van meubelpakketten aan studenten in Amsterdam, het thuisbezorgen van gerechten uit het Ikea Restaurant in Groningen via Thuisbezorgd.nl en een test met contantloos betalen bij Ikea Eindhoven. In 2020 start de retailer in Amsterdam met het 100% elektrisch thuisbezorgen van bestellingen. Het bedrijf wil in 2025 volledig zijn overgestapt op elektrisch thuistransport.
Duurzaamheid
Topman Jesper Brodin van de Ingka Group toont zich tevreden: “We hebben een erg positief jaar achter de rug. Hoewel we een van de grootste transitieperiodes uit onze geschiedenis meemaken, blijven we sterke resultaten neerzetten in onze activiteiten. We hebben een eenvoudige maar krachtige visie: een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen.”
Hij benadrukt het belang van duurzaamheid voor de groep. Voortaan zullen de landelijke retailmanagers (CEO’s) daarom ook de rol van ‘chief sustainability officer’ (CSO) uitoefenen. “We weten dat ons succes in de toekomst afhangt van ons vermogen om een positieve invloed uit te oefenen op mens en planeet. Daarom integreren we het duurzaamheidsaspect in al onze retailactiviteiten”, aldus Brodin.