Het faillissement van Thomas Cook kan ook grote gevolgen hebben voor de winkelstraten in de Benelux. Alle winkels van de reisagent zijn momenteel nog open, maar wat als de honderden kantoren verdwijnen?
700 banen in Benelux
De retailtakken van Thomas Cook België en Thomas Cook Nederland krijgen uitstel van betaling na het faillissement van de Britse moederholding: er worden overnemers gezocht en de mogelijkheden voor een doorstart worden bekeken. In afwachting zijn vandaag zowel de kantoren van Thomas Cook als die van Neckermann allemaal opengegaan, zegt een woordvoerder in België. “Al onze mensen zijn aanwezig om klanten met vragen op weg te helpen“, klinkt het. “Niet met het grootste enthousiasme, want ook zij zitten met nog veel vragen over hoe het verder moet”, reageert een vakbondsvertegenwoordiger echter.
Meer dan 500 medewerkers in België en een kleine 200 werknemers in Nederland zien hun baan op de helling staan, waaronder ook het personeel van de honderden ‘vakantiewinkels’. Begin dit jaar telde alleen al Neckermann in België 82 eigen reisbureaus, wat het nog (net) een plaats opleverde bij de grootste honderd retailers, volgens Locatus.
Wat met de stenen rugzak?
Een aantal geïnteresseerde overnamekandidaten zou zich al hebben aangemeld, maar wat zij met het bakstenen erfgoed van de touroperator gaan doen, is nog zeer de vraag. Het gaat immers om een substantiële – en zware – rugzak: naast de eigen kantoren zijn ook nog veel zelfstandige agenten betrokken. Eind 2017 waren er in Nederlandstalig België in totaal 1107 reiskantoren, in het Franstalig landsgedeelte waren dat er ongeveer 750. In Nederland bedroeg het totaal aantal filialen en vestigingen van reisagenten 1163.
Hoeveel daarvan vestigingen van de failliete groep zijn of in grote mate afhangen van Thomas Cook of zijn zustermerken is niet bekend, maar de reisorganisator zet nog opvallend veel in op fysieke verkooppunten. Als die winkels moeten sluiten is dat weer flink wat leegstand, vaak ook op belangrijke locaties of in shoppingcenters.
Open zonder verkopen
Nu blijven de winkels open, om misnoegde klanten te sussen maar zonder iets te verkopen: er worden geen nieuwe klanten aanvaard voor de pakketreizen. Alleen voor reizen van derde partijen, voornamelijk het geassocieerde Club Med en Pegase, kunnen consumenten er nog terecht.
“We willen zo snel mogelijk weer omzet draaien”, beklemtoont de Belgische woordvoerder. Hoe langer het openhouden van de winkels als helpdesk voortduurt, hoe groter immers de last van de fysieke verkooppunten wordt en hoe dieper de kraters die ze in het bedrijf slaan. Zo wordt ook de kans dat een overnemer een toekomst ziet in de bakstenen steeds kleiner.