Intermarché wil zijn positie in België verder versterken, zowel via nieuwe winkels als via de uitbreiding van bestaande winkels. Met het nieuwe uithangbord Intermarché Express mikken de musketiers op de stadscentra.
Uitbreidingen en renovaties
In de eerste helft van het jaar kwamen er in Wallonië twee vestigingen bij van Intermarché, waardoor de keten nu 78 supermarkten telt in het zuidelijke gedeelte van België. Die zijn vooral ingeplant in landelijke gebieden en aan de stadsrand. De supermarktketen is een bescheiden speler binnen de Belgische distributie (2,2% marktaandeel volgens Nielsen), maar slaagde er wel in om zijn omzet afgelopen jaar met 7,5% te doen stijgen.
Die groei komt ook van uitbreidingen en renovaties. “Met zeven tot acht verbouwingen per jaar zal de helft van ons winkelparkpark gerenoveerd en uitgebreid zijn in 2022, met bijna 20.000 m² extra winkelruimte”, zegt Alain Boulle, president van Intermarché België, aan LSA.
Klemtoon op vers
Een goed voorbeeld van de gevolgde strategie is de winkel van Martin Staelens in Hannuit. Die werd al twee keer gerenoveerd en uitgebreid, waardoor zijn winkeloppervlakte toenam tot 2750 m². Hij richt zich nu vooral op zelfbediening en verse producten, die ter plaatse verwerkt worden. Begin volgend jaar volgt een nieuwe uitbreiding met 300m², waarna de versafdeling bijna de helft van de winkeloppervlakte in beslag zal nemen.
De vloeroppervlakte bestemd voor groenten en fruit nam al met 30% toe. Er zijn met succes sushi-eilanden en cateringstands geïntegreerd. Die catering, en meer bepaald de mogelijkheid om gerechten ter plaatse te consumeren, zal in de toekomst nog belangrijker worden, zeker in de grootste winkels van de supermarktketen. Een en ander heeft tot gevolg dat de traditionele winkelrekken bijna verdwenen zijn in de winkel.
Vlees en charcuterie worden in een ruime werkplaats met grote ramen versneden en verpakt. “Ik wilde dat de klant te allen tijde zou zien hoe de werknemers werken met de producten die wij verkopen”, benadrukt Staelens. Met die ‘openheid” – die ook de visafdeling kenmerkt – wil Staelens het vakmanschap en de knowhow van zijn personeel extra in de verf zetten.
Non-food bijkomstig
Voor non-food is er bij Intermarché nauwelijks nog plaats. Die markt is toch al lang veroverd door specialisten zoals Kruidvat, Blokker en Casa en prijsvechters zoals Action, weet Alain Boulle. “Nu, met al die specialisten rond ons, verminderen we het assortiment in textiel, onderhoud, parfumerie of briefpapier, ten gunste van biovoeding en ter plaatse bereide verse producten”, verzekert hij.
Bovenop de uitbreidingsgolf die in 2014 begon dromen de ‘Musketiers’ ervan om ook de stadscentra te veroveren via een nieuw merk, Intermarché Express. Maar het zal niet evident zijn om een plaats af te dwingen in een markt die gedomineerd wordt door grote spelers als Colruyt, Carrefour en Delhaize. Afwachten wat daar van komt, zeker gezien de grote plannen die ook Jumbo in België al heeft.