Het Canadese Hudson’s Bay leed vorig kwartaal ruim drie keer meer verlies dan een jaar eerder. Alleen al in Europa loopt het verlies op tot 48 miljoen euro. Toch hult de warenhuisketen zich nog in stilte over haar toekomst in Nederland.
Verlies maal drie, omzet stabiel
Hudson’s Bay zakt steeds dieper weg in het rood: in het afgelopen kwartaal kwam de nettowinst uit op 984 miljoen Canadese dollar (net geen 700 miljoen euro) onder nul. Dat is meer dan een verdrievoudiging van het verlies ten opzichte van de 280 miljoen Canadese dollar een jaar eerder.
De omzet bedroeg 1,9 miljard Canadese dollar (1,3 miljard euro). In de winkels die al langer dan een jaar open waren, daalde de omzet miniem (-0,4%). Online was er een sterke stijging te zien: de omzet uit e-commerce nam met 20% toe.
Alleen Nederland blijft over
De Europese activiteiten droegen 47,7 miljoen euro bij aan het verliescijfer. Daar zitten ook nog de Duitse warenhuizen en de Belgische winkels van Galeria Inno bij, die in juni zijn doorverkocht aan ex-fusiegenoot Signa. Nog dit najaar hoort die verkoop te worden afgerond. Precies een jaar geleden sloten Karstadt-eigenaar Signa en Hudson’s Bay een joint venture, maar inmiddels trekken de Canadezen zich al uit die fusie terug. Alleen de Nederlandse warenhuizen blijven (voorlopig) in handen van Hudson’s Bay.
Wat de toekomst wordt van de vijftien Nederlandse winkels, is momenteel bijzonder onzeker. Recent beweerde Het Financieele Dagblad dat de vestigingen op de schop gaan. Ook volgens de vakbonden zou er een collectief ontslag zijn aangevraagd voor alle 1400 werknemers.
Zelf bevestigt noch ontkent de directie de terugtrekking: “Er is een kans dat we winkels sluiten, maar de definitieve beslissing is er nog niet. Het proces loopt”, verklaarde Jennifer Bewley, hoofd investeerdersrelaties, volgens Trouw. In het kwartaalverslag houdt Hudson’s Bay het erop dat de strategische opties worden bekeken. De topvrouw liet wel verstaan dat de Nederlandse tak ondermaats presteert.