Inditex behaalde in de voorbije jaarhelft 7% meer omzet en bijna 10% meer winst. De groep achter Zara en Bershka blijft daarmee een sterkhouder in de modesector, al ontsnapt ze niet aan de moeilijke marktomstandigheden.
Toch druk op de marge
De Spaanse modereus realiseerde in het halfjaar van februari tot juli een omzet van 12,82 miljard euro, wat perfect in lijn lag met de verwachtingen van analisten. De nettowinst ging er met 9,9% op vooruit tot 1,55 miljard euro, al komt dat vooral door een nieuw boekhoudsysteem. Volgens de oude regels zou de winst met 7% zijn gestegen.
Het betekent echter dat Inditex momenteel trager groeit dan aartsrivaal H&M, hoewel die financieel in slechtere papieren zit: bij de H&M-groep ging de omzet in de afgelopen jaarhelft met 11% omhoog op een winst van ruim 450 miljoen euro. Ook zien analisten bij de Spanjaarden druk op de winst en prijzen in het tweede trimester: de brutomarge daalde in dat kwartaal, met een winst van 815 miljoen euro die onder de prognose lag, terwijl de verkopen stegen.
Ook de moeder van Zara en Massimo Dutti voelt dus de gevolgen van een moeizame modemarkt, meent Bloomberg. Eerder deze week moest prijsbreker Primark al toegeven dat de omzet er negatief evolueert in winkels die al meer dan een jaar open zijn.
Groei op alle markten
Zelf beklemtoont Inditex dat het een recordomzet heeft behaald en dat ook op vergelijkbare basis in alle markten groei was te zien, goed voor een gemiddelde van 5%. Voorzitter Pablo Isla verhoogt zijn jaarprognose dan ook van 4% naar 6% omzetgroei.
De groep blijft ondertussen inzetten op een snelle online expansie, in combinatie met een optimalisatie van het winkelnetwerk: Inditex kiest ervoor om kleine winkels te sluiten of om te vormen tot grote vestigingen op toplocaties. Nog dit jaar gaat de retailer van start met webshops in Colombia, de Filipijnen, Oekraïne en Zuid-Afrika. Zo wil Isla zijn doelstelling bereiken om in 2020 wereldwijd online verkrijgbaar te zijn.