Decathlon heeft een belang genomen in Alltricks, een Franse webwinkel die gespecialiseerd is in de online verkoop van fietsen en fietsonderdelen.
Autonomie
Uit het persbericht van Decathlon valt niet af te leiden hoe groot het belang is dat de sportwinkelketen neemt in Alltricks: het bedrijf schrijft enkel dat het alle aandelen overneemt die de fondsen 123IM, EntrepreneurVenture, Financière de la Gommerie, PartechPartners en Sonorfi tot nu in handen hadden. Verder beklemtoont Decathlon dat Alltricks-oprichter en CEO Gary Anssens “een aanzienlijk deel van de aandelen én zijn totale autonomie behoudt.”
Alltricks realiseerde in 2018 een omzet van 65 miljoen euro en verwacht die dit jaar te verhogen tot 80 miljoen euro. Het bedrijf verkocht aanvankelijk enkel fietsen en aanverwante producten, maar later werd het aanbod uitgebreid naar artikelen voor andere activiteiten, zoals wandelen en hardlopen.
Decathlon van zijn kant zag zijn omzet afgelopen jaar wereldwijd wel toenemen, maar verloor marktaandeel in Frankrijk. De sportketen is ervan overtuigd dat de samenwerking met Alltricks de omnichannel-perspectieven van beide partijen zal verbreden.