Het voorbije halfjaar liep de omzet van lingeriegroep Van de Velde verder terug: vooral in de Verenigde Staten is de daling aanzienlijk.
Opkomst e-commerce
Het bedrijf achter merken als Marie Jo en PrimaDonna boekte in de eerste jaarhelft een omzet van 112,8 miljoen euro, een daling met 1,2%. Bij constante wisselkoersen zou die afname 1,8% bedragen. De retailomzet daalde met 6,7% ten opzichte van een jaar geleden terwijl de opbrengsten uit groothandelsactiviteiten stabiel bleven.
In de winkels kwamen beduidend minder klanten over de vloer, maar die gaven gemiddeld gesproken wel iets meer uit. De winkelverkoop in de Verenigde Staten viel hierdoor terug met 9,1%, de Europese retail daalde met 5,6%. Van de Velde kampt al enkele jaren met krimpende verkopen door de opkomst van de e-commerce. Het bedrijf heeft het voorbije anderhalf jaar dan ook fors geïnvesteerd in online marketing en een nieuw e-commerceplatform.
Ondanks de lagere opbrengsten steeg de brutobedrijfswinst op vergelijkbare basis met 2,8%. Van de Velde kon de winstgevendheid van de groothandelsactiviteiten gevoelig verbeteren door de kosten strikt onder controle te houden. De nettowinst ging evenwel met 8% omlaag, wat zakenkrant De Tijd wijt aan de verliescijfers van Top Form, een Aziatische lingerieproducent waarin Van de Velde een belang van 25% heeft.