De Franse drankengroep Pernod Ricard heeft een excellent jaar achter de rug, met dank aan de Chinezen. Intussen werkt de groep aan een nieuwe stokerij en een nieuwe overname.
Kater in West-Europa
De Franse groep heeft zijn omzet over het gebroken boekjaar 2018/2019 zien groeien met 6% op organische basis. Dankzij het enorme succes van zijn cognac Martell in China, gekoppeld aan kostenbesparingen, ging de operationele winst er 8,7% op vooruit (bij constante wisselkoersen). Dat is flink beter dan de 6,3% van het vorige boekjaar en ook meer dan de 8% waar de analisten op hadden gerekend. Netto bleef er 1,46 miljard euro winst over, iets minder dan de 1,58 miljard euro van vorig jaar boekjaar.
“Het was een excellent jaar, waarin we onze prestatie duidelijk hebben versneld én tegelijk hebben geïnvesteerd om waarde op lange termijn te creëren”, zei een tevreden CEO Alexandre Ricard. Met name in China groeit de omzet spectaculair (+21%). In India, het op twee na belangrijkste land, ging de verkoop van lokale whisky’s er 20% op vooruit. Op zijn belangrijkste markt, de Amerikaanse, boekt Pernod Ricard nog een omzetstijging met 4,5%, “in lijn met de markt”, maar is er toch een flinke verkoopdaling van de Ierse whiskey Jameson en Absolut-vodka. Dat wijt de groep aan een bewuste vermindering van de stocks en het heronderhandelen van groothandelscontracten.
De enige regio waar Pernod Ricard terrein moet prijsgeven is West-Europa: Pernod Ricard zag er zijn omzet 1% dalen, een gevolg van een handelsconflict in Duitsland en nieuwe wetgeving in Frankrijk (die distributeurs verbiedt nog langer te verkopen met verlies, wat prijsstijgingen met wel 10% tot gevolg had).
Miljoenenbod op Castle Brands
In de marge van zijn jaarresultaten heeft Pernod Ricard ook bekendgemaakt dat het een bod van 223 miljoen dollar, iets meer dan 200 miljoen euro, heeft uitgebracht op het Amerikaanse Castle Brands. Dat is de eigenaar van bourbonmerk Jefferson’s. Het bod werd unaniem aanvaard, zo klinkt het in Parijs.
Daarnaast gaat de Franse groep de komende tien jaar ook nog eens 135 miljoen euro investeren in de bouw van een gloednieuwe ‘single malt’-stokerij in China. Daarmee wil Pernod Ricard inspelen op de vraag van de groeiende middenklasse naar een kwaliteitswhisky ‘made in China’.
Zowel de prima resultaten als de ambitieuze toekomstplannen klonken de beleggers als muziek in de oren: rond de middag stond het aandeel op de beurs van Parijs 2,5% hoger.