Uit nieuw onderzoek is gebleken dat liefst twee op de drie ‘plus size’ vrouwen traditionele winkels liever links laten liggen omdat ze er hun maat niet vinden.
Afgeschrikt
Zij shoppen volgens recent onderzoek liever online, schrijft Fashionnetwork. De respondenten moesten ook Britse modemerken quoteren op hun ‘maatinclusiviteit’. Asda, Asos en Sainsbury’s kregen op dit vlak de beste scores; merken als Gap, Primark en Zara zouden het minst uitgebreide maataanbod hebben.
“De resultaten van de enquête zijn verontrustend, maar helaas niet verrassend. Het klopt dat ‘maatinclusieve’ collecties bij steeds meer retailers ingang vinden, maar dan vooral online. Plussize-merken of collecties zijn juist een deel van het probleem. Retailers zouden hun collecties over de hele linie moeten uitbreiden met de grotere maten. De mode-industrie heeft nog een lange weg te gaan om echt inclusief en divers te zijn en alle lichaamsvormen en –maten te aanvaarden”, aldus Rachel Watson van Snag.
Die beenmoderetailer, van wie het onderzoek uitging, werd opgericht in 2018 en is op korte tijd uitgegroeid tot de derde grootste retailer van beenmode in het Verenigd Koninkrijk. Het merk boekte in zijn eerste handelsjaar een omzet van 2,3 miljoen pond (2,5 miljoen euro). De studie werd uitgevoerd bij 1150 ‘vrouwen met een maatje meer’, die werden ondervraagd naar hun winkelgedrag.