Amazon pompt dit jaar omgerekend een kleine 14 miljard euro in nieuwe en bestaande tools om de kleinere en middelgrote partners, die via Amazons marktplaats hun waren aan de man brengen, te ondersteunen. Doel: hun verkoop opdrijven.
150 nieuwe tools gelanceerd
Een groot deel van de miljardeninvestering gaat naar de ontwikkeling en uitrol van diensten als stockbeheer, tarifering, verkooprapportering of marketing. De teller staat intussen al op 150 sinds begin dit jaar: het gaat dan onder meer om ‘Target Inventory Levels’, dat het ideale voorraadniveau berekent om in aanmerking te komen voor levering binnen 24 uur bij ‘Fulfillment by Amazon’) of ‘Product Opportunities’, dat handelaars nieuwe producten suggereert die een ideale aanvulling vormen bij hun bestaande assortiment.
Ook bestaande tools en diensten worden echter niet vergeten: zo maakte de internetgigant zijn Marketplace Appstore (met tools die ontwikkeld zijn door erkende partners) intussen beschikbaar in Europa, India, Japan en Australië. Ook diensten als Storefronts (productpromotie), Handmade (webshop voor ambachtelijke producten), Launchpad (producten van start-ups), Global Selling, Merch by Amazon en Lending (kredietverlening aan handelaars) kregen extra investeringen.
“Kleine en middelgrote bedrijven zijn de levensader van de economie en we verbinden ons ertoe om hen meer kracht te geven”, zegt ‘vice president of small business’ Nicholas Denissen. “Om die zelfstandige handelaars te ondersteunen, zetten we wereldwijd duizenden medewerkers in die hard voor hun werken en die tools en diensten ontwikkelen om hun verkoop via onze platformen te helpen groeien. Want uiteindelijk hangt ons succes af van het hunne.”