Europeanen kopen voor 42 miljard euro op buitenlandse marktplaatsen, maar slechts 21% daarvan blijft in Europa. Amazon verkoopt er liefst drie keer zoveel als alle Europese spelers samen.
Amazon palmt bijna driekwart in
In Europa werd vorig jaar voor 95 miljard euro in het buitenland gekocht, exclusief reizen. Het valt echter op dat een groot deel van die omzet door niet-Europese retailers wordt behaald: 55% wordt gegenereerd door Europese spelers en 45% door niet-Europese retailers, berekende het kennisplatform Cross-Border Commerce Europe (CBCommerce).
Van de totale omzet komt bijna de helft (42 miljard euro) van online marktplaatsen, zoals bol.com of Amazon. In die categorie valt weliswaar nog sterker op dat de internationale markt weinig Europees kleurt: liefst 78% – of 33 miljard euro – komt van buiten de EU, terwijl voor Europese marktplaatsen nog maar 9 miljard euro overblijft. Amazon neemt eigenhandig 28 miljard euro van de markt in.
Zalando internationaalste marktplaats van Europa
Welke Europese marktplaatsen dan wel sterk presteren? CBCommerce lijst ze op in een rangschikking die niet alleen de omzet in rekening neemt, maar ook andere elementen, zoals SEO-indicatoren, in hoeveel landen de marktplaats actief is en hoe de pan-Europese strategie eruit ziet.
Zalando is volgens die lijst de meest internationale marktplaats van Europa, voor het Britse Asos en het Scandinavische Fruugo. Farfetch en Carrefour vervolledigen de top vijf.
Nog 50% groei tegen 2020
Ook is er nog ruimte voor groei, meent de vakorganisatie: de verwachting is dat Europese ‘cross-border’ marktplaatsen tegen 2020 met meer dan 50% zullen groeien tot 15 miljard euro. Het gaat dan om sterke organische groei bij de bestaande grote spelers, maar ook lokale platformen die internationaal uitbreiden, zoals Marktplaats, La Redoute en bol.com.
“Slechts 5% van Amazons e-commerceverkopen worden in Frankrijk gerealiseerd, tegenover 95% voor CDiscount“, beklemtoont CBCommerce. “In Nederland is bol.com van plan uit te breiden naar nieuwe geografische gebieden. Vandaag verkopen 23.000 e-tailers op bol.com.”
Het kennisplatform verwacht bovendien de opkomst van nieuwe Europese nichemarkten tegen 2020, zoals Newegg voor de wereldwijde elektronicamarkt en Houzz voor interieurontwerpers. Dit soort platformen is vandaag al erg populair in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, klinkt het.