Sneakerspecialist Foot Locker zag zijn nettowinst in het tweede kwartaal beduidend afnemen. Toch handhaaft het Amerikaanse bedrijf zijn eerdere prognoses.
Onder verwachtingen
In het tweede kwartaal zag Foot Locker zijn omzet met 0,4% dalen tot 1,77 miljard dollar (1,6 miljard euro). De afname is mede het gevolg van een iets kleiner winkelnetwerk, want op vergelijkbare basis groeide de omzet met 0,8%. Dat neemt echter niet weg dat de schoenenspecialist onder de verwachtingen presteerde: de nettowinst bedroeg 60 miljoen dollar (50 miljoen euro) en lag daarmee 31,8% lager dan een jaar geleden.
De scherpe daling is gedeeltelijk veroorzaakt door eenmalige kosten, verbonden aan de sluiting van een aantal winkels, maar de winstgevendheid stond ook onder druk door oplopende e-commercekosten, schrijft The Motley Fool.
Beterschap op komst
Ondanks de eerdere magere resultaten blijft Foot Locker optimistisch voor de rest van het jaar. “We zagen dit kwartaal maand na maand verbetering“, aldus CEO Richard Johnson in een persbericht.
Het bedrijf houdt vast aan zijn eerdere prognoses en gaat voor het hele jaar uit van een groei van 4 à 6%.