Klanten van supermarktketen Delhaize krijgen voortaan hun unieke aanbiedingen toegestuurd in gepersonaliseerde enveloppen: een nieuwe stap inzake datagestuurde marketing en een Belgische primeur.
Aankoopgedrag beïnvloeden
Delhaize verstuurt al enkele jaren gepersonaliseerde aanbiedingen per post. Zo krijgt elke klant op regelmatige basis een couponboekje, volledig uitgewerkt op maat. Daarin staan productaanbiedingen en spaarpunten die gekoppeld zijn aan het specifieke aankoopgedrag en het klantenprofiel. Geen enkel boekje is hetzelfde: met datagestuurde marketing op grote schaal wil de foodretailer het aankoopgedrag beïnvloeden en de klantentrouw verhogen.
Nu zet Delhaize een nieuwe stap: om de mailing vanaf het eerste contact bij het openen van de brievenbus extra te laten opvallen, wordt nu ook de envelop gepersonaliseerd. Elke consument krijgt dus een unieke omslag met een persoonlijk aanbod – en zelfs met een aangepaste postzegel. Industriële mailings dragen immers geen opgekleefde postzegel maar wel een gedrukt ‘PB-kader’, en sinds enkele jaren geeft bpost de gelegenheid aan bedrijven om hiervan een eigen ontwerp te maken.
Voor de realisatie van de mailings werkt Delhaize samen met Group Joos uit Turnhout. Dat grafisch bedrijf heeft geïnvesteerd in een nieuwe envelopeermachine met inkjet printkoppen voor het in full colour drukken en personaliseren van blanco enveloppen, tegen een productiesnelheid tot 22.000 stuks per uur. “Enerzijds biedt de personalisatiemogelijkheid een hogere Return On Marketing Investment (ROMI), anderzijds ook een kostenvoordeel voor onze opdrachtgevers”, zegt CEO Alex Joos van Group Joos. “Zij dienen immers geen voorraad- en opslagkosten te voorzien voor bedrukte enveloppen.”