Amazon kondigt nog twee nieuwe winkelopeningen aan, net op de openingsdag van een winkel van Amazon 4-Star in thuisstad Seattle. Fysieke retail lijkt zelfs voor dé e-tailer bij uitstek de weg om nog meer marktaandeel in te palmen.
Al 19 non-foodwinkels
Fysieke aankopen zijn nog steeds goed voor meer dan 80% van alle retailomzet, dus is dat ook voor Amazon een interessant stuk taart om de tanden in te zetten. Dat lijkt althans de redenering van de onlinereus uit Seattle, die nieuwe fysieke winkels blijft openen.
Boston krijgt nog een nieuwe vestiging van 4-Star, het non-foodconcept dat een selectie hebbedingen uit het online aanbod verkoopt, en Nashville krijgt een nieuwe Amazon Books, bericht Geekwire. Dat stipt aan dat het nieuws gelijk valt met de opening van een 4-Star in Seattle. Het is al de vierde winkel voor het concept, dat nog geen jaar geleden werd gelanceerd in New York.
Met de aangekondigde uitbreidingen zal Amazon in totaal negentien non-foodwinkels hebben: naast vijf vestigingen van 4-Star nog veertien boekwinkels. Verder zijn er nog de supermarkten van Whole Foods en de kassaloze winkels van Amazon Go, die bezig zijn met een snelle expansie.
Amper omzetgroei
Toch lijkt die expansie momenteel vooral geld te kosten. Aangezien de bedrijfstak inmiddels zo’n 600 winkels in totaal omvat, geeft de retailgigant sinds kort ook de fysieke omzet vrij: in het vorige kwartaal haalde de afdeling ‘fysieke winkels’ een omzet van 4,3 miljard dollar (zo’n 3,9 miljard euro). Dat betekende echter een groei van minder dan 1% ten aanzien van het jaar voordien.
Waarom dan toch doorzetten? De online groei begint te stagneren bij Amazon en omnichannelklanten geven meer uit, analyseert Business Insider. Uit een studie van ICSC blijkt dat klanten die bij een retailer langs meerdere kanalen kopen goed zijn voor 34% van alle uitgaven, terwijl ze in aantal maar 17% van alle klanten uitmaken. Het is dus een kleine groep erg goede klanten.
Voor Amazon zijn de fysieke winkels ook een manier om extra dichtbij de consument te komen en producten te verkopen die online minder evident zijn, met name de eigen elektronica met stemassistente Alexa en de Kindle-readers. De belangrijkste reden is echter dat het bedrijf zo Prime-abonnementen wil verkopen: kortingen voor Prime-leden vormen de rode draad in alle Amazon-winkels.
Wil je de fysieke winkels van Amazon zelf bezoeken met een professionele retailexpert? Ga eind september mee op RetailHunt naar New York. Opgelet: nog maar drie plaatsen beschikbaar.