In de eerste zes maanden van het jaar kon Carlsberg zijn winst flink verhogen: de brouwer verkocht vooral meer speciaalbieren en presteerde sterk in Azië.
Groei in Azië
De omzet van de brouwer groeide met 6,5% tot 33 miljard Deense kroon (4,5 miljard euro). De groei situeert zich vooral bij de speciaalbieren (+17%) en het alcoholvrij bier (+16%). Het merk Carlsberg verloor wat terrein (-3%). Geografisch gezien deed Carlsberg erg goede zaken in Azië, waar de omzet met 14,5% steeg. In West-Europa bleven de opbrengsten nagenoeg stabiel. In Oost-Europa daalde het verkochte volume, maar steeg de omzet met 3% dankzij hogere prijzen.
De nettowinst steeg tot 3,08 miljard Deense kroon (400 miljoen euro), een toename met bijna 25%. De forse winstgroei komt niet als een verrassing: vorige week had de brouwer zijn winstverwachting voor het hele jaar al positief bijgesteld. Voor 2019 gaat het bedrijf nu uit van een operationele winstgroei van 7 tot 9%.