Henkel heeft zijn omzetprognose voor het lopende jaar naar beneden bijgesteld. Het Duitse concern zag de omzet in het tweede kwartaal terugvallen en verwacht niet meteen beterschap.
Krimpende vraag
Henkel boekte in het tweede kwartaal een omzet van 5,12 miljard euro, op organisch vlak bekeken een daling van 0,4%. Het bedrijfsresultaat (ebit) daalde met 8,6% tegenover dezelfde periode vorig jaar en bedroeg 846 miljoen euro.
Net zoals in het eerste kwartaal hadden de lijmdivisie (-1,2%) en de verzorgingsproducten (-2,4%) het erg moeilijk door een dalende vraag in belangrijke sectoren zoals de auto-industrie. De was- en onderhoudsproducten noteerden dan weer een organische omzetgroei van 2%. Geografisch gezien scoorden de opkomende markten het best met een stijging van gemiddeld 3,9%. In West-Europa en Noord-Amerika moest Henkel een omzetdaling incasseren van respectievelijk 1,8 en 5%.
Het Duitse concern verwacht voor de rest van het jaar geen heropleving van de industriële vraag en past daarom zijn eerdere prognose aan. In plaats van een organische groei tussen de 2 en 4% houdt de FMCG-reus nu rekening met een omzet die vlak blijft of hooguit 2% zal groeien.