In Europa zijn vandaag 181 outletcenters te vinden, goed voor meer dan 3 miljoen vierkante meter, en hun aantal blijft groeien. Nochtans zijn er op veel plaatsen al te veel om goed te zijn en is de markt verzadigd.
Voor elke nieuwe sluiten twee
In vergelijking met vorig jaar zijn er nog zes outletcenters, die samen 120.000 m² extra oppervlakte innemen, bijgekomen in Europa. Het einde van die groei lijkt nog lang niet in zicht: nog 46 zijn op komst. De groei versnelt zelfs nog, aangezien een jaar eerder slechts vier nieuwe van zulke parken de deuren openden, zo bericht het Duitse onderzoeksbureau Ecostra.
De groeitrend is volgens de onderzoekers enigszins zorgwekkend, aangezien die vooral in verzadigde markten te vinden is. Zo worden in het Verenigd Koninkrijk de laatste tijd weer nieuwe retailparken in het genre bijgebouwd, na een periode van stagnatie. Er staan nog minstens acht projecten op stapel, terwijl de concurrentie er al moordend is.
Zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Italië verwacht Ecostra dat minstens twee minder goed presterende outletcenters zullen moeten sluiten per nieuw exemplaar dat de deuren opent. Ook Oostenrijk, Portugal en Zwitserland beschouwt topman Joachim Will als verzadigde markten, maar in de eerste twee zijn geen nieuwe openingen voorzien. In Slovakije heeft de saturatie zijn tol al wel geëist: een gloednieuw outletcenter ging nooit open en een ander gooide de handdoek al na korte tijd in de ring.
In Duitsland nog wel potentieel
Grensshoppen heeft daarbij een steeds grotere impact: met name de parken van marktleider McArthurGlen trekken internationaal bezoekers en domineren steevast de grensregio’s. Dat merkten ze in Slovakije, maar ook bijvoorbeeld aan de grens tussen Nederland en Duitsland: daar is het onmogelijk opboksen tegen het merkendorp in Roermond. Ook een nieuw outletcenter in Zevenaar mikt in de eerste plaats op Duitse klanten.
Toch is Duitsland nog een groeimarkt op het gebied van outlet: met slechts vijftien winkelcentra aan hun kant van de grens, goed voor zo’n 235.000 m², is de markt er volgens Ecostra onderontwikkeld. Een mogelijke oplossing ligt in het converteren van falende reguliere winkelcentra en winkelparken. Vandaag is outlet goed voor een aandeel van 2,3% in het Duitse modelandschap, maar dit zou op middellange termijn kunnen evolueren naar 5%.