De gemiddelde Belg betaalt steeds vaker elektronisch, ook als het gaat om heel kleine bedragen. Dat heeft alles te maken met het verbod om voor die betalingen extra kosten aan te rekenen, dat exact een jaar geleden van kracht werd.
Verdrievoudiging
Sinds een jaar mogen handelaars geen bijkomende kosten meer aanrekenen voor elektronische betalingen, ook niet bij zeer kleine bedragen. Wel mogen ze nog steeds een minimumbedrag hanteren voor digitale betalingen. Dat verbod, dat ingevoerd werd om het elektronische betalingsverkeer te stimuleren, heeft zijn effect alvast niet gemist: steeds meer Belgen gebruiken hun bankkaart of smartphone om hun aankopen te betalen. Vooral bij kleine bedragen is de stijging opvallend.
CCV, dat ongeveer een kwart van de betaalterminals in winkels beheert, noteerde het voorbije jaar een stijging van het aantal digitale betalingen met 14%. Voor bedragen onder de 10 euro is het aantal betalingen zelfs verdrievoudigd, stelt COO Tim Meerschaut. Bij concurrent Worldline groeiden de elektronische betalingen tijdens de eerste zes maanden van het jaar met 18% voor bedragen tot 5 euro en met 13% voor bedragen tot 10 euro.
“Kosten te hoog”
Toch lopen lang niet alle handelaars warm voor elektronisch betalen. De kosten voor handelszaken met veelal lage marges (zoals broodjeszaken en krantenwinkels) blijven te hoog, vindt zelfstandigenorganisatie NSZ: “We krijgen deze handelaars met kleine marges niet overtuigd om te investeren in het elektronisch betalen. Dat is jammer, maar begrijpelijk.” NSZ wil dat de kosten voor iedereen verlaagd worden: “Alleen zo kunnen we alle handelaars mee op de digitale kar krijgen.”
Bij de bakkers wordt wel steeds meer elektronisch betaald: volgens het NSZ is dat omdat ze speciale tarieven hebben, die met de sectorfederatie zijn overeengekomen. “Hierdoor betalen bakkers geen transactiekosten onder 5 euro en een ander tarief boven 5 euro.”