In het tweede kwartaal nam de omzet van sportgigant Adidas verder toe en realiseerde het bedrijf een forse winstgroei.
Geen WK voetbal
Adidas boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 5,50 miljard euro, een groei van 4,7% bij constante wisselkoersen. Sneakers en shirts voor alledaags gebruik deden het erg goed, ook op de Amerikaanse en Europese markt, waar de verkopen in het verleden toch wat tegenvielen.
De verkoop van voetbalschoenen en aanverwante producten daalde aanzienlijk in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, vooral omdat er dit jaar geen WK voetbal plaatsvond. Het verlies werd gedeeltelijk gecompenseerd door een stevige groei in andere sportdisciplines zoals basketbal. Ook Reebok, dat eigendom is van Adidas, zag de verkopen weer aantrekken na een flinke terugval in het eerste kwartaal.
Winstgroei
De operationele winst kwam uit op 643 miljoen euro, ietwat onder de analistenverwachtingen. Stockproblemen in Noord-Amerika leidden tot hogere vervoerskosten. De nettowinst uit voortgezette activiteiten bedroeg 462 miljoen euro tegenover 418 miljoen euro een jaar gelden (+10%).
Adidas houdt vast aan de verwachtingen voor heel 2019, wat betekent dat het sportkledingconcern rekent op een omzetgroei op constante basis van 5 tot 8%. De nettowinst zou moeten uitkomen op een bedrag tussen 1,88 en 1,95 miljard euro.