Vanaf 25 augustus zal de Géant Casino-hypermarkt van Angers op zondagnamiddag open zijn tot 21 uur. En dat zonder kassapersoneel: de vakbonden spreken van een “omzeiling van de zondagsrust” en vrezen dat het “einde van de job van kassier weer een stapje dichterbij” komt.
Primeur van formaat
Vanaf eind deze maand sluit de hypermarkt op zondag niet langer om 12u30 maar om 21 uur, zonder de zondagsrust van het personeel te verstoren. De groep verving hiervoor vier aftandse betaalautomaten door acht hypermoderne exemplaren en schakelt een externe firma in die op zondagnamiddag drie bewakingsagenten en één kassahulp ter plaatse stuurt. “De noden van de consumenten veranderen“, zegt de directie: “Zij willen toegang tot zoveel mogelijk producten op het ogenblik dat zij daar tijd voor hebben. En dus moeten wij mee evolueren met ons aanbod.”
De Géant Casino ‘La Roseraie’ is daarmee de allereerste hypermarkt in Frankrijk die op zondagnamiddag de deuren opent. Eerder experimenteerde de distributeur al met een gelijkaardig systeem in een tachtigtal buurtsuperettes en kleinere supermarkten. In Lyon, Marseille en Montpellier lopen zelfs tests in drie winkels die op deze manier de klok rond open zijn. Maar een hypermarkt, dat is een primeur van formaat.
Achterdocht bij vakbonden
Het initiatief kan alvast op weinig bijval rekenen bij de vakbonden. “Na winkelopeningen op feestdagen en op zondagochtend nu alles geautomatiseerd. Hoe ver gaan ze nog gaan?”, vraagt de CFDT zich af. De collega’s van Unsa gewagen dan weer van een “voortschrijdende ontwijding van de zondag”.
De algemeen secretaris van Force Ouvrière klinkt genuanceerder: “Wij zijn er voorstander van dat mensen op zondag thuis kunnen blijven. Zo bekeken is het een goede zaak dat de technologie een handje helpt”, zegt Laurence Gilardo in Le Courrier de l’Est. “Maar als we verder vooruitkijken, dan bestaat het risico dat klanten wennen aan die volautomatische aanpak en dat onze jobs op termijn verdwijnen. Dat stemt ons toch ongerust.”
Ook de 115 medewerkers van de betrokken hypermarkt voelen de bui al hangen: “We beseffen maar al te goed dat de technologie uiteindelijk onze plaats zal innemen, ook al ben ik ervan overtuigd dat een beetje menselijke contact altijd nodig zal blijven”, zegt een van hen gelaten. De directie van haar kant benadrukt dat “sociaal contact een sterke waarde is en dat ook zal blijven in de toekomst”.