In Kortrijk experimenteert Colruyt met artificiële intelligentie om groenten en fruit automatisch te kunnen herkennen. De retailer hoopt dat de technologie tijdswinst aan de kassa zal opleveren.
Deep learning
Colruyt is de eerste Belgische supermarkt die gebruik zal maken van automatische productherkenning. Voortaan zullen groenten en fruit in de Kortrijkse winkel volledig automatisch herkend worden aan de kassa. Het systeem, dat ontwikkeld werd in samenwerking met het Gentse AI-bedrijf Robovision, kan met behulp van een slimme camera en een ‘deep learning’-model de 120 verkochte soorten groenten en fruit van elkaar onderscheiden.
Wanneer klanten een groente of fruitsoort in de weegschaal aan de kassa leggen, maakt de camera die erboven hangt een foto en bepaalt op basis daarvan om welk product het gaat. Gedurende drie maanden zal de nieuwe technologie uitvoerig getest worden. “Samen met onze klanten uit Kortrijk onderzoeken we de komende drie maanden of deze nieuwe technologie zorgt voor een efficiënter kassaproces”, zegt Rudi Dewulf, regionale verkoopdirecteur van Colruyt, in een persbericht.
Op dit moment werkt het systeem nog niet 100% correct: de eerste tests geven aan dat in 97% van de gevallen het juiste product wordt voorgesteld. Naarmate er meer foto’s gemaakt worden, zou het systeem wel steeds accurater en nauwkeuriger moeten worden.
Voordelen
Naast tijdswinst aan de kassa kan de technologie er in de toekomst mogelijk ook voor zorgen dat er minder groenten en fruit verpakt moeten worden. “Nu verpakken we sommige groenten en fruit om verwarring tussen producten te vermijden. Door het automatisch herkennen, valt dit probleem misschien weg”, zegt Dewulf.
Voorlopig heeft Colruyt geen plannen om productherkenning ook voor andere producten te gebruiken, al gelooft men bij de retailer wel heel sterk in de technologie. “Wij geloven dat productherkenning de opvolger van de barcode kan zijn, die was 30 jaar geleden ook innovatief.”