Europese retailomzet wel gegroeid
De daling komt vooral op rekening van de verkoop in het eigen winkelnetwerk in de VS. In de winkels van Intimacy lag het verkoopcijfer in het eerste halfjaar immers iets meer dan 11% onder het peil van dezelfde periode vorig jaar.
In Europa verkocht het bedrijf achter Marie-Jo en Prima Donna dan weer meer in de eigen zaken. Zo nam de omzet bij Rigby & Peller (het vroegere Oreia) met 14% toe door een combinatie van sterke autonome groei en de opening van nieuwe winkels in Keulen, München en Kopenhagen.
Zelfs in het Verenigd Koninkrijk werd een stijging van de omzet met 2,1% genoteerd, al sloeg dit door een verzwakking van het Britse pond bij omrekening in euro alsnog om in een daling met 1,5%. In Nederland dragen de Donker-winkels voor 1,3 miljoen euro bij tot de omzet.
Geen verrassing na moeizaam eerste kwartaal
In de wholesale bleef de omzetontwikkeling eveneens zwak. Hier werd een daling van de verkopen met 2,1% opgetekend. De verkoop loopt volgens de ondergroedproducent stroef op diverse Europese markten.
De cijfers komen evenwel niet als een verrassing: na de eerste drie maanden van het boekjaar meldde Van de Velde al dat het consumentenklimaat zeer moeilijk bleef. Bij de zelfstandige winkeliers werden dalingen van de retailomzet tot meer dan 4% vastgesteld. Wat de wholesale betrof, ging het bedrijf toen uit van een daling voor het hele jaar.
Financiële resultaten geeft Van de Velde nog niet vrij. Daarvoor is het wachten tot eind augustus.