Royal Swinkels Family Brewers, bekend van merken als Bavaria en Palm, heeft een minderheidsbelang van 40% verworven in de Georgische brouwerij Argo.
Tweeledige strategie
Argo en Swinkels zijn geen vreemden voor elkaar: in 2017 sloten beide partijen reeds een licentieovereenkomst voor het merk Hollandia. Nu neemt het Nederlandse familiebedrijf ook een belang van 40% in de Georgische brouwer. Via diverse licenties had Swinkels Family Brewers reeds 15% van de Georgische biermarkt in handen.
Het minderheidsbelang illustreert de tweeledige groeistrategie van de brouwerijgroep: enerzijds probeert ze verschillende Nederlandse en Belgische bieren te exporteren, anderzijds zet de brouwer in op lokale productie in een aantal belangrijke groeimarkten.
Strategische ligging
CEO Peer Swinkels ziet het zo: “Dit is wederom een goede stap in onze groeistrategie. Georgië is een markt met groeipotentieel voor onze merken. Mede door de opkomst van het toerisme zal de biermarkt zich verder positief blijven ontwikkelen. Daarnaast heeft het land een interessante ligging op de grens van Europa en Azië, waardoor het goede exportmogelijkheden biedt.”
Argo behoort tot de belangrijkste brouwers van Georgië. De brouwerij werd in 1994 opgericht als Castel Brewery en heeft inmiddels een portfolio van vier bieren uitgebouwd: Argo zelf, Herzog, Hollandia (via de licentie met Swinkels) en König Pilsener. Tot de aandeelhouders behoort ook Coca-Cola.