Uitrol van Europees verkoopnetwerk
De opening van de Belgische showroom past in de plannen van de Amerikaanse autoconstructeur om zijn commercieel netwerk in Europa verder uit te breiden. Naast Brussel komen er dit jaar ook nieuwe showrooms in Amsterdam en Bergen en ook voor 2014 wordt een verdere uitbreiding van het Europees verkoopapparaat gepland.
Daarnaast staan ook nieuwe servicecentra op stapel. Tesla plant doorheen Europa op korte termijn nog dertien locaties te openen waar eigenaars terecht kunnen voor het onderhoud van hun wagen. Het gaat om Brussel, Amsterdam, Parijs, Düsseldorf, Hamburg, Frankfurt, Milaan, Wenen, Genève, Kopenhagen, Bergen, Trondheim en Stavanger.
Ook uitbreiding van het aanbod
De uitbreiding van het verkoop- en onderhoudsnetwerk hangt ook samen met de verruiming van het gamma: tot voor kort bestond dat uitsluitend uit de Roadster, een luxesportwagen, nu omvat het ook de sedan Tesla S. Die gezinswagen krijgt voor de Belgische markt een instapprijs mee van 72.600 tot 83.150 euro, btw inclusief, voor de basisversie. Begin 2014 starten ook de leveringen van de Tesla X.
Om de Belgische plannen te concretiseren, heeft Tesla met Tesla Motors Belgium trouwens al een Belgische vennootschap opgericht. Die kreeg zijn zetel in het Waals-Brabantse Waver.
Nederland blijft intussen wel een centrale rol behouden in het Europese netwerk. Het land blijft de draaischijf voor de distributie van de elektrische auto’s over de Europese markt en daarom gaat het bedrijf er, naast zijn showroom in Eindhoven en het servicecentrum in Tilburg, binnenkort ook in Amsterdam een showroom en dienstencentrum openen.