LVMH, het luxeconcern achter Louis Vuitton, Dior en meer, heeft “een fantastisch start van het jaar” achter de rug. De Franse groep boekte 15% meer omzet en ook de operationele winst groeide met twee cijfers.
China goed voor derde omzet
LVMH blijft analisten verbluffen met sterker dan verwachte resultaten. Waar die laatste uitgingen van 14,4% meer omzet in het voorbije tweede kwartaal voor hoofdmerken Louis Vuitton en Christian Dior, verkochten de luxelabels 20% meer. Vooral in China blijft de vraag explosief groeien: de Chinese markt is ondertussen al goed voor een derde van alle verkopen bij de groep.
In de eerste zes maanden van het jaar steeg de omzet met 15%, goed voor een totaal van 25,1 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten bedroeg de omzetstijging 12%. Ook de winst steeg fors: de operationele winst kwam uit op 5,2 miljard euro, wat een groei van 14% betekent. De winstmarge bleef stabiel op 21,1%.
LVMH “overstijgt de tijd”
“LVMH heeft een fantastisch start van het jaar gehad. Deze resultaten illustreren het effect van onze strategie en de uitzonderlijke aantrekking van onze modehuizen wiens producten de tijd overstijgen”, aldus topman Bernard Arnault in een toelichting. Toch blijft de modegroep de kosten nauwgezet in de gaten houden in de tweede jaarhelft.
De hoofdcategorie mode en lederwaren binnen LVMH – goed voor 10,4 miljard euro omzet – tekende een groei van 18% op. Maar ook de retailtak, met cosmeticaketen Sephora als categorieleider, steeg meer dan 10%. Bij de andere categorieën, waaronder cognac, champagne, cosmetica, horloges en juwelen, was er steeds een lichte omzetgroei.
Voor de langere termijn verheugt LVMH zich op de nieuwe samenwerkingen met Stella McCartney, die rivaal Kering verlaat voor de groep van Arnault, en met Rihanna. De groep blijft ook inzetten op digitalisering en de Aziatische markt.