Brouwersgroep AB Inbev pakt uit met de sterkste volumegroei in meer dan vijf jaar. Met dank aan drie sterke wereldmerken en een volgehouden premiumstrategie, zegt het bedrijf.
Opsteker
In het tweede kwartaal van 2019 verkocht AB InBev 2,1 procent meer bier. Dat is beter dan verwacht. De omzet steeg met 6,2 procent naar 13,9 miljard dollar (12,5 miljard euro) en de brutowinst ging er met wel 9,4 procent op vooruit. De brouwer zet sterker in op duurdere premiumbieren en dat loont. De ‘High End Company’, de afdeling die de speciaalbieren van de groep commercialiseert, groeide met bijna 20 procent.
Ook de drie wereldmerken van AB Inbev doen het goed: de omzet groeide met 8 procent, en zelfs met 11,3 procent buiten hun thuismarkten. Budweiser – dat nu ook in Nederland wordt gelanceerd – kende een groei van 5,6 procent buiten de VS, de opbrengsten van Stella Artois stegen met bijna 12 procent en Corona noteerde een groei met 23,7 procent buiten Mexico.
Ondanks marktaandeelverlies in de VS en een winstdaling in Brazilië verwacht het bedrijf dat het voor het volledige boekjaar een sterk groeiritme zal kunnen aanhouden. De mooie cijfers zijn een opsteker na de recente teleurstelling over het afblazen van een Aziatische beursgang, waarmee het concern zijn hoge schuldgraad had willen afbouwen. Wel slaagde de brouwer er in zijn Australische dochteronderneming voor een mooi bedrag te verkopen, en zouden ook afdelingen in Australië, Zuid-Korea, Guatemala en Honduras te koop staan.