De Belgische tak van Danone heeft 500 miljoen euro aan winsten uitgekeerd aan het Franse moederbedrijf. Het gaat om opbrengsten van de afgelopen jaren uit de Belgische verkoop maar ook uit productie in de fabriek in Rotselaar.
Groei in Rotselaar
Een maand geleden keerde Danone België, verantwoordelijk voor zowel de yoghurtverkoop in het land als voor de productiefaciliteit in Rotselaar, 500 miljoen euro uit aan de Franse moederholding. In 2018 boekte de Belgische afdeling 900 miljoen euro winst, schrijft de zakenkrant L’Echo.
Hoewel de productie en de verkoop dalen, blijft de fabriek in Rotselaar toch groeien: er komen tien nieuwe jobs bij in de productie-eenheid waar vandaag zo’n 450 mensen werken. Nochtans daalde de productie in de voorbije twee jaar met 6% en zakte in 2018 het aantal fulltime banen van 615 naar 579. Ook gingen de verkopen in België en Luxemburg vorig jaar met 5,5% omlaag.
Nieuwe producten en kanalen
Driekwart van de Belgische productie – 236 miljoen ton yoghurt – is echter bestemd voor het buitenland. Bovendien investeert Danone zowel in nieuwe producten als nieuwe afzetkanalen: vanaf september opent in Rotselaar een nieuwe productielijn die yoghurt met minder suiker moet maken. Voor de verpakkingen wordt overgeschakeld naar recyclebaar plastic. Ook wil Danone tegen 2020 de omzet verdubbelen bij budgetketens, webwinkels en buurtwinkels, aldus L’Echo.
Ook vegamerk Alpro, gevestigd in het West-Vlaamse Wevelgem, zorgt voor Belgische groei: in 2018 boekte de producent van plantaardige zuivel 11% meer omzet. Het bedrijf wil zelfs nog 120 nieuwe medewerkers aanwerven, al zakte de nettowinst wel met meer dan 30% in het voorbije jaar.