Pakt Inditex uit met nieuwe keten?
In de Spaanse modesector gaan er hardnekkige geruchten dat Inditex zijn goedkopere keten Lefties wil vernieuwen om een antwoord te bieden op het toenemende succes van de Ierse prijsvechter Primark. Die telt in Spanje intussen al 35 winkels en ontpopte zich de voorbije jaren tot lieveling van de vastgoedpromotoren en de winkelcentra.
Diezelfde bronnen sluiten zelfs niet uit dat Inditex op de proppen komt met een nieuwe naam (net zoals H&M onlangs deed met COS, maar dan in het lagere segment). Ze wijzen erop dat het Spaanse modeconcern in maart 2011 de merknaam Anxeri gedeponeerd heeft. Er werd toen gespeculeerd dat Inditex een schoenen- en accessoireketen zou opstarten.
Inditex bevestigt noch ontkent het nieuws, dat naar buiten werd gebracht door het Spaanse magazine Expansión. Bronnen binnen het bedrijf willen enkel kwijt dat de groep inderdaad nadenkt over een “vernieuwing van het winkelimago” van Lefties, al voegen ze er meteen aan toe dat zo’n denkoefening “zeer gebruikelijk” is en dat er zeker geen totaal “nieuwe lowcostketen” op de ontwerptafel ligt.
Van outlet tot lowcost
Lefties werd in 1993 opgericht als outlet voor onverkochte Zara-spullen van eerdere seizoenen en ging geleidelijk aan op eigen benen staan. Inmiddels heeft de keten een eigen collectie dames-, heren- en kindermode, waarmee Lefties zich qua prijs duidelijk onder Zara profileert.
Gezien de aanhoudende crisis en het toenemende succes van modieuze discountketens, valt een verdere expansie – ook geografisch – van de Lefties-formule wellicht niet uit te sluiten. Het wordt dus afwachten wat de “denkoefening” bij de retailreus gaat opleveren.