Zalando voegt een aantal duurzame kledingmerken toe aan zijn assortiment. De online kledingketen speelt daarmee in op de toenemende vraag naar dergelijke modelabels.
Zoektermen
De merken Ecoalf (kleding), Mud Jeans (denim), Swe-s (beenmode) en Girlfriend Collective (‘active wear’) zullen binnenkort te koop zijn bij de Duitse e-commercereus. Zalando wil zijn duurzaam aanbod uitbreiden, omdat het merkt dat de interesse daarvoor toeneemt: de e-tailer leidt dat af uit de analyse van de zoekopdrachten op zijn site. Op termen als ‘organic’ en ‘fairtrade’ wordt steeds vaker gezocht, zo blijkt.
“Onze Zalando-klanten maken zich in toenemende mate zorgen over de toekomst van onze planeet en willen daarom steeds meer duurzame mode kopen”, stelt het modebedrijf in een persbericht. “Het is momenteel een grote uitdaging om te beoordelen wat duurzaamheid echt betekent en hoe klanten producten kunnen vinden die beantwoorden aan hun eigen sociale en ecologische waarden. We willen veel doen om dat te veranderen.”
“Slechts een begin”
Op dit moment verkoopt Zalando naar eigen zeggen meer dan 15.000 duurzame artikelen van meer dan 240 merken. Het gaat om zeer uiteenlopende producten uit alle categorieën: Zalando verwijst onder meer naar merken als Patagonia, Mother of Pearl, Nudie Jeans en Filippa K. In de webshop krijgen die producten steevast een ‘duurzaamheids-tag’.
“Momenteel is ons duurzame assortiment al een van de grootste in Europa, maar we staan nog steeds aan het begin. Ons doel is om klanten een nog groter aanbod, duidelijke informatie en alle inspiratie te bieden die ze nodig hebben om duurzamere beslissingen te nemen. De toevoeging van deze nieuwe merken is een belangrijke stap in die richting en we zullen de komende maanden nog bijkomende duurzame producten in ons assortiment opnemen”, zegt vice-president Sara Diez (foto).