Superdry zakt diep weg in de rode cijfers: het nettoverlies van het Britse modemerk piekt op ruim honderd miljoen euro onder nul en de omzet blijft steken.
Problemen op Britse thuismarkt
Superdry zit in woelig water: op de Britse thuismarkt vallen de omzetten sterk terug en nu duikt ook de winst diep onder nul. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers, die het kledingmerk voor het voorbije boekjaar 2018/19 presenteert. De totale omzet komt uit 871,7 miljoen Britse pond (970 miljoen euro): een lichte achteruitgang tegenover de 872,0 miljoen pond van een jaar eerder. Op de Britse eilanden viel de eigen retail met 8,2% omlaag en de groothandelsverkoop zelfs met 15,7%. In de rest van Europa was er wel groei.
Ook de winst had volgens de modeketen zwaar te lijden onder de Britse moeilijkheden: het bedrijf moest een eenmalige kost van liefst 129,5 miljoen pond (140 miljoen euro) ophoesten voor waardeverminderingen en afschrijvingen op leaseovereenkomsten voor de winkelpanden. Het zou met name om 114 verlieslatende winkels gaan. Uiteindelijk kelderde het bedrijfsresultaat zo van een winst van 50,7 miljoen pond een jaar eerder naar een verlies van 98,5 miljoen pond (110 miljoen euro) nu.
Terug naar de roots
“De problemen van het bedrijf kunnen niet van de ene op de andere dag worden opgelost”, geeft oprichter Julian Dunkerton te kennen, die in april de macht weer naar zich toe heeft getrokken. In maart 2018 was hij gestopt als CEO, maar door de aanhoudende problemen nam hij de rol van topman weer op. Het bestaande managementteam hield het prompt daarop voor bekeken.
Dunkerton hoopt het tij nu alsnog te doen keren door terug naar de ‘roots’ van het merk te gaan: meer nadruk op design, productkwaliteit en een klantgerichte retailaanpak. Ook op de Aziatische markt wil hij Superdry inzetten. De topman gelooft zo weer tot een sterke, winstgevende groei te komen.