Illycaffè wil uitbreiden met eigen koffiebars: de Italiaanse koffieproducent zoekt daarvoor een partner met retailervaring. Dat kan goed nieuws zijn voor Nestlé en Douwe Egberts, die al langer op hun Italiaanse concurrent azen.
Snellere expansie voor koffiebars
Na eerdere verbolgen reacties op overnamegeruchten stelt de familie Illy zich nu toch open voor vreemd bloed: het wil graag uitbreiden in retail, en dat met behulp van een strategische partner. Voor het eerst in zijn 86-jarige geschiedenis overweegt de raad van bestuur daarbij ook een minderheidsbelang te verkopen, vertelt bestuursvoorzitter Andrea Illy aan Reuters.
Het premium-koffiemerk ziet vooral mogelijkheden om meer eigen koffiebars te openen, zowel op de Italiaanse thuismarkt als in het buitenland. Zeker in de Verenigde Staten ziet Illy potentieel. Vandaag heeft Illycaffè buiten Italië 219 cafés onder eigen vlag, waarvan 23 vestigingen in Noord-Amerika. Tot nu toe breidden de Italianen evenwel nog voorzichtig uit, aan een tempo van twintig openingen per jaar. Dat mag nu wel sneller gaan, vindt Adrea Illy, als het bedrijf een reisgezel vindt. Die ‘compagnon de route’ moet dan wel veel ervaring in retail en liefst ook in de Amerikaanse markt hebben.
“Bereid om kapitaal open te stellen”
“We worden gebombardeerd met voorstellen van investeerders en banken”, laat de voorzitter weten aan Reuters. “Als de juiste partner opduikt, zijn we zelfs bereid om ons kapitaal open te stellen, zodat ze ook ook een retour op hun investering krijgen.” Een partner zou zich dus kunnen inkopen, al heeft Illy het over “een klein stukje”.
De Italiaan speelt wel nog ‘hard to get’, want private-equityspelers of concurrenten zouden niet gewenst zijn. Daarmee gooit Illycaffè de deur (voorlopig) dicht voor Nestlé en Douwe Egberts-eigenaar JAB, die afgelopen najaar hun interesse hadden geuit tegenover de sectorgenoot. Andrea Illy had de avances toen nog ongepast genoemd.
In 2018 boekte Illycaffè een omzet van 83 miljoen euro, een stijging van 5% exclusief wisselkoerseffecten. De gecorrigeerde winst steeg met 10,7% naar 75,3 miljoen euro.