De meeste online shoppers betalen liever geen verzendkosten. Webshops spelen daar op in via besteldrempels en bezorgbundels.
Verzendkosten doorslaggevend
Slechts 34% van de online shoppers in Europa wil verzendkosten betalen bij kleine bestellingen (minder dan 25 euro) of wanneer ze het artikel heel graag willen kopen. Een kwart van de ondervraagden is bereid verzendkosten te betalen voor buitenlandse bestellingen of wanneer het product alleen online verkrijgbaar is, blijkt uit een studie van Trusted Shops. “De consument wordt zich bewuster van wat hij of zij bestelt”, zegt Tim Heinen van Trusted Shops. Als webwinkel moet je je klant daar wel in meenemen, omdat ze dan anders afhaken.”
Webshops voeren daarom besteldrempels in, waarbij de verzendkosten wegvallen bij bestelling van een minimumbedrag. Wehkamp bijvoorbeeld levert gratis vanaf een bestelbedrag van 20 euro. “Sindsdien is ons klantenbestand aanzienlijk gegroeid. En we weten uit onderzoek dat de Wehkamp service, waaronder het gratis bezorgen, hoog gewaardeerd wordt door onze klanten”, klinkt het.
Klantentrouw
Ook de bezorgbundel wordt steeds populairder. Bij dit systeem betaalt de klant een vast bedrag per maand of per jaar voor de bezorging van alle pakjes. Webgigant Amazon was ook op dit gebied een voorloper met Prime, een abonnementsformule die naast ‘gratis’ bezorging ook toegang geeft tot exclusieve aanbiedingen. Bol.com heeft met Select een soortgelijk abonnement, waar intussen vele klanten in Nederland en België gebruik van maken.
Bezorgbundels werken de klantentrouw sterk in de hand, zo stelt sectoreconoom transport en logistiek Albert Jan Swart van ABN Amro. “Consumenten hebben het gevoel dat ze bij de webwinkel moeten blijven bestellen, anders is het zonde van de bezorgkosten, die ze in de vorm van een abonnement voor een heel jaar vooruit hebben betaald.”