Ruim 32% minder winst
Hornbachs eerste kwartaal (dat liep van 1 maart tot 31 mei) is er eentje om snel te vergeten: de verkoop viel terug van 918,8 miljoen euro vorig jaar naar 892 miljoen euro het voorbije kwartaal. Vooral de operationele winst nam echter een flinke duik: die zakte van 75,4 miljoen euro naar 51,1 miljoen euro, een daling met liefst 32,2%.
“Noch wij noch de hele doe-het-zelfsector heeft ooit zo’n slechte start van het jaar gezien“, zegt Albrecht Hornbach, voorzitter van de holding. “Sneeuw en ijs bevroren letterlijk de vraag in onze bouw- en tuincentra in de maand maart en de eerste helft van april.” Op vergelijkbare basis zag Hornbach-Baumarkt, de grootste entiteit van de groep, de omzet met liefst 5,9% dalen.
Jaarprognose behouden
Het enige lichtpuntje is dat de Hornbach-megastores met tuincentrum het op de Duitse thuismarkt, ondanks het slechte weer, nog altijd iets beter dan het sectorgemiddelde deden. Met een omzetdaling van 5,8% deden ze het naar eigen zeggen een vol procent beter dan de rest van de sector.
In de acht landen buiten Duitsland waar de groep operationeel is, daalde de omzet op vergelijkbare basis met 6,1%. Inclusief nieuwe winkels bleven de buitenlandse activiteiten grosso modo status-quo (-0,4%). Buiten Duitsland zet Hornbach-Baumarkt intussen 360 miljoen euro om, goed voor 42,9% van de omzet. Daarmee wint het buitenland weer ietsje aan belang, want vorig jaar was dat nog maar 41,8%.
Niettemin houdt het management vol dat, ondanks de slechte start, de prognose voor het volledige boekjaar overeind blijft. “We hebben er het volste vertrouwen in dat we in staat zullen zijn die achterstand in de komende maanden goed te maken“, aldus nog Albrecht Hornbach. “De behoefte aan bouw- en verbouwingswerken blijft nu eenmaal groot.”